Ienākt

Autors: Aleksandrs Pociluiko (Autopārvadātāju asociācijas “Latvijas auto” valdes priekšsēdētājs ) Avots: LBGP

Daļa nozares uzņēmumu varētu neizdzīvot

Autokravu pārvadājumos šogad kritums aptuveni 30-40% apmērā, un daļai uzņēmumu jau ir teju bankrota stāvoklis. Pašreiz situācija nozarē ir slikta, jo daudzās valstīs turpinās dažādi Covid-19 pandēmijas dēļ noteiktie ierobežojumi, turklāt Eiropas Komisija jūlijā atbalstījusi autokravu transporta reformu, kas neatbilst Latvijas interesēm. Kravu apjomi, salīdzinot ar aprīli vai maiju, nav pieauguši. Kravu apjomi nav lieli - rūpnīcas nestrādā vai strādā samazinātā apjomā, daudzās valstīs ir dažādi ierobežojumi. Turklāt ir valstis, kur iebraucot kravas auto šoferiem jāievēro 14 dienu pašizolācija. Pārvadātāju uzņēmumam tas dārgi izmaksā. Tendences kravu pārvadājumu apjomos pēc ārkārtējās situācijas Latvijā nav uzlabojušās un situācija ir tāda pati. Daudzi nozares uzņēmumi strādā ar kredītu brīvdienām, kā arī daudziem jau ir bankrota stāvoklis. Tomēr kopējo bildi, kas vispār notiks ar nozari, mēs redzēsim tikai rudenī. Grūtības nozares uzņēmumiem rada arī viesstrādnieki, kuru īpatsvars veido ap 30-40%. Tie ir pārsvarā no Krievijas, Baltkrievijas, Uzbekistānas, un viņiem ir nepieciešamas uzturēšanās atļaujas, kuras daudziem jau nav pagarinātas. Šīs valstis ir sarkanajā sarakstā, tāpēc no tām viesstrādniekus aicināt vairs nevar, kā rezultātā pārvadātājiem trūkst darbinieku un daudziem ir dīkstāve. Savukārt otra lielā problēma iezīmējusies ar EK Mobilitātes pakotnes apstiprināšanu, kas paredz virkni noteikumu, kas nav izdevīgi Latvijas uzņēmējiem. Jau ir redzami nopietni uzņēmumi, kuri mainīs jurisdikciju, pārceļoties uz citām Eiropas valstīm. Daļa, kurai pietiks darba apjoma, paliks Latvijas jurisdikcijā. Pašreiz jurisdikcijas dēļ Latvija jau nodokļos zaudē aptuveni 400 eiro mēnesī uz katru transporta vienību. Tas ir ļoti daudz, ņemot vērā, ka pašreiz ir jāskaita katrs cents. Mēs jau neesam konkurētspējīgi, bet, kad stāsies spēkā jaunā Mobilitātes pakotne, tad mēs tādi vispār nebūsim. Daļa uzņēmumu šo varētu arī nepārdzīvot, un nozares apmēri Latvijā samazināsies.