Ienākt

Autors: Reinis Sparāns (“Elva Baltic” valdes loceklis ) Avots: LBGP

IT nozarē jāturpina regulārs darbs cilvēku izglītošanā

Mēs kā informāciju tehnoloģiju (IT) uzņēmums Covid-19 pandēmijai bijām gatavi, taču izaicinājums bija klientu gatavība. Tajā pašā laikā krīze bijusi labs atspēriens digitalizācijas attīstībai, kas veicinājusi ne tikai privātā bloka transformāciju, bet arī valsts sektorā, piemēram, izglītībā. Nākotnes digitalizācija ir atkarīga no katra uzņēmēja individuāli, taču mājasdarbs Nr.1 ir turpināt regulāru darbu cilvēku izglītošanā. Ja man būtu jāsniedz ātrs vērtējums, tad, manuprāt, uzņēmums jau pašā krīzes sākumā bija tai gatavs; Mēs tomēr esam informāciju tehnoloģiju (IT) uzņēmums, kas ar digitāliem risinājumiem strādā ikdienā. Būtu diezgan muļķīgi, ja mēs šādām situācijām nebūtu gatavi. Taču arī gatavība krīzei ir jāiedala divos blokos - cik gatavi mēs bijām tam, kā mūsu klienti reaģēs uz krīzi, un cik ļoti tā viņus ietekmēs, kā arī mūsu pašu iekšējie procesi. Mūsu iekšējā sistēma bija gatava. Jau janvārī, kad bija pirmie mazie signāli par Covid-19, kāds no kolēģiem ierosināja uztaisīt izmēģinājumu - kas notiktu, ja mūsu birojā ierastos cilvēki baltos halātos un teiktu, ka mēs no šodienas klātienē vairs nevaram strādāt. Tādēļ veicām pārbaudi vienā nodaļā, kura strādāja no mājām, - kā piekļūt mūsu datiem, kā piekļūt klientu datiem. Par IT uzņēmumiem pastāv stereotips, ka mēs strādājam tikai ar saviem datiem, taču patiesībā mēs ļoti daudz strādājam ar klientu datiem; tas nozīmē, ka mums ir jāpiekļūst viņu sistēmām. Drošības sistēmu uzdevums ir nodrošināt to, lai mēs to varētu izdarīt, neapdraudot klientu datu drošību. Mēs, manuprāt, bijām ļoti gatavi Covid-19 ārkārtas situācijai, un mūsu klienti ikdienas apkalpošanā neērtības nesajuta. Covid-19 krīze ir bijis labs spēriens digitalizācijas attīstībai. Visiem ir skaidrs, ka šī krīze ir piespiedusi visus digitalizēties. Piemēram, visa izglītības sistēma divu nedēļu laikā bija spiesta mainīties. Nevaru iedomāties, kā bez milzīga darba un intensīvas pārliecināšanas izglītības sistēmā tas būtu iespējams. Arī privātam sektoram tas ir milzīgs impulss - apzināties, ka varam darīt arī citādāk, organizēt darbu attālināti. Runājot par tālāko digitalizācijas attīstību, tas gan būs atkarīgs no katra uzņēmēja individuāli. Kāpēc? Jo tas ir saistīts ar katra cilvēka ieradumiem, vai mēs spējam tos lauzt un būt elastīgāki, vai spējam pielāgoties jaunai situācijai ātrāk. Tas lielā mērā noteiks to, vai nākotnē mēs turpināsim uzņemto tempu vai slīdēsim atpakaļ. Uzskatu, ka mēs noteikti paslīdēsim kādu sprīdi atpakaļ. Cilvēki ir ieraduma būtnes, kas tagad atgriezušies birojos, lai gan daudz ko var izdarīt tiešsaistē. Tie uzņēmumi vai organizācijas, kas sapratīs ieguvumus no digitalizācijas, turpinās attīstīties un paaugstināt savu konkurētspēju. Vai krīze ir iezīmējusi kādus mājasdarbus nākamajiem gadiem IT nozarē? Noteikti. Mājas darbs Nr.1 ir cilvēku izglītošana - tas ir sistemātisks un regulārs darbs, kur nestrādā epizodiskas aktivitātes. Otrkārt, mums ir jāstrādā, lai mēs kā sabiedrība būtu spējīgi izmantot tehnoloģijas un pieņemt jauninājumus, kā arī būtu elastīgi. Treškārt, mums ir jāspēj nodrošināt jaunākās tehnoloģijas, iekārtas un instrumentus. Ar veciem rīkiem nevar strādāt jaunajā pasaulē.