Ienākt

Transports, loģistika, pārvadājumi

Autopārvadājumi Autotirgus un apkope
Aviopārvadājumi Dzelzceļa pārvadājumi
Loģistika, pārvadājumu un sūtījumu apkalpošana Ūdenspārvadājumi

Panākumi un neveiksmes

Tendence

Nozares panākumi

Nozīmīgs atbalsts sabiedriskā transporta organizēšanas plāna virzībai

Sabiedriskā transporta padome konceptuāli atbalstīja Autotransporta direkcijas izstrādāto plānu sabiedriskā transporta pakalpojumu organizēšanai reģionālajā maršrutu tīklā laika periodā no 2021. gada līdz 2031. gadam. Plānots, ka kopējais maršrutu tīkls tiks iedalīts 17 līdz 19 daļās. Līgums ar pārvadātājiem, kas uzvarēs konkursā, tiks slēgts uz desmit gadiem.

Nozares neveiksmes

Lidostas taksometru tarifi

Pēc daudziem salīdzinoši mierīgiem gadiem taksometru nozarē 2018. gads iezīmējās saistībā ar situāciju taksometru pakalpojumu sniegšanā pie lidostas “Rīga” – pēc martā spēkā stājušās normas par maksimālo tarifu atcelšanu braucieniem no lidostas tiek piemēroti nesamērīgi lieli tarifi un izskanēja pārmetumi par krāpšanu. Lidosta norāda, ka tās iespējas rīkoties "taksometru jautājumā" ierobežo Administratīvās tiesas lēmums, kas nosaka, ka lidosta nekādā veidā nedrīkst iejaukties taksometru

 

Nozares fakti

Izaicinājumi un atbalsts

Baltijas valstis vienojas par regulāriem dzelzceļa pārvadājumiem

Latvijas, Lietuvas un Igaunijas dzelzceļa pārvadātāji parakstījuši vienošanos par "Amber Train" projektu, tādējādi liekot pamatu regulāriem pārvadājumiem, kas savienos visas trīs Baltijas valstis. Izmantojot dzelzceļa līniju "Amber Train", kravas no Rietumeiropas uz Baltijas reģionu tiks nogādātas būtiski ātrāk, ekonomiskāk un videi draudzīgākā veidā. Plānots, ka šis maršruts sniegs jaunas iespējas un priekšrocības visām trim Baltijas valstīm. Projekta īstenošanā ieguvējas būs visas trīs iesaistītās puses, jo "Amber Train" piedāvās ātru, uzticamu un efektīvu kravu pārvadājumu savienojumu starp Rietumeiropu un Ziemeļeiropu. "Amber Train" ir Latvijas, Lietuvas un Igaunijas dzelzceļa pārvadājumu uzņēmumu kopīgs projekts. Par tā izveidi vienošanās tika panākta šogad martā Rīgā. Projekts palīdzēs Baltijas valstīm kopīgi attīstīt kravu pārvadājumus, ļaujot ne tikai ietaupīt izmaksas klientiem un pārvadājumu operatoriem, bet arī samazināt vides piesārņojumu, trokšņu līmeni, satiksmes negadījumu un sastrēgumu skaitu.

"airBaltic" stratēģiskā investora meklēšana vēl turpinās

Latvijas lidsabiedrības "airBaltic" stratēģiskā investora meklēšana vēl turpinās, taču patlaban steigas nav, norādīja "airBaltic" prezidents Martins Gauss. Būtiskākais ir lidsabiedrības attīstības turpināšana – gan maršrutu paplašināšanā no Latvijas, Igaunijas un Lietuvas, gan lielākas un ekskluzīvākas flotes izveidošana. Tādējādi "airBaltic" kļūs par ļoti pievilcīgu lidsabiedrību potenciālajiem nākotnes investoriem. Arī satiksmes ministrs Uldis Augulis (ZZS) apliecināja, ka lidsabiedrībai "airBaltic" patlaban nav nekādas steigas investora piesaistē. Turklāt lidsabiedrības darbības rādītāji pērn un arī šogad neliecina, ka "airBaltic" būtu sliktā finanšu stāvoklī, kā tas bija 2015. gadā, kad investora piesaiste bija nepieciešama, lai izvairītos no "airBaltic" bankrota. "airBaltic" strādā tik rezultatīvi un efektīvi, ka tā spēj pati nodrošināt savu darbību un attīstību, sedzot ikdienas izmaksas un finansējot savus darījumus. Proti, no valsts puses nav nepieciešamības iesaistīties "airBaltic" darbības finansēšanā.



TOP 10 - lielākie uzņēmumi pēc 2017. gada apgrozījuma

Tabulā atspoguļoti sekojoši Transports, loģistika, pārvadājumi rādītāji par 2017 gadu - neto apgrozījums (tūkst., EUR), apgrozījuma izmaiņas pret 2016 gadu procnetos, peļņa (tūkst., EUR), rentabilitāte un darbinieku skaits lielākie uzņēmumi pēc apgrozījuma ir Air Baltic Corporation, AS, LDZ CARGO, SIA, Moller Baltic Import, SE, Latvijas dzelzceļš, Valsts AS, Kreiss, SIA. Industrijas nozares ir sekojošas: Autopārvadājumi, Autotirgus un apkope, Aviopārvadājumi, Dzelzceļa pārvadājumi, Loģistika, pārvadājumu un sūtījumu apkalpošana

Nosaukums   Nozare 2017. g. neto apgrozījums,
tūkst. EUR
Apgrozījuma izmaiņas,
pret 2016. g., %
2017. g. peļņa,
tūkst. EUR
Rentabilitāte Darbinieku skaits
1. Air Baltic Corporation, AS
Lidosta Rīga, Mārupes n., LV-1053 T. 90001100
Aviokompānijas, aviotransports 339 306 35.95 3 743 1.10% 1088
2. LDZ CARGO, SIA
Dzirnavu 147 k.1, Rīga, LV-1050 T. 67234208
Kravu pārvadājumi: dzelzceļa 235 347 -14.58 12 585 5.35% 2585
3. Moller Baltic Import, SE
Duntes 11, Rīga, LV-1013 T. 67784270
Auto tirdzniecība, autosaloni 233 570 8.35 3 315 1.42% 67
4. Latvijas dzelzceļš, Valsts AS
Gogoļa 3, Rīga, LV-1547 T. 67234940
Dzelzceļa transports 180 162 -6.44 23 184 12.87% 6494
5. Kreiss, SIA
Mārupe, "Bērzlapas 5", Mārupes n., LV-2167 T. 67409300
Kravu pārvadājumi: auto 173 320 11.39 1 468 0.85% 2483
6. Rīgas satiksme, Rīgas pašvaldības SIA
Vestienas 35, Rīga, LV-1035 T. 67104800
Pasažieru pārvadājumi 152 390 -1.09 -15 -0.01% 4037
7. SMARTLYNX AIRLINES, SIA
"Mazrūdas", Mārupes n., LV-2167 T. 67207392
Aviokompānijas, aviotransports 114 095 13.54 4 918 4.31% 218
8. SKONTO METĀLS, Rīgas pilsētas SIA
Eksporta 15 k.1, Rīga, LV-1045 T. 67281938
Stividoru pakalpojumi 99 893 3.54 14 297 14.31% 30
9. PrimeraAir Nordic, SIA
Rīga, Gunāra Astras iela 1C, LV-1084
Aviokompānijas, aviotransports 95 717 7.07 -2 868 -3.00% 113
Uzsākts maksātnespējas process
10. Inchcape Motors Latvia, SIA
Skanstes 4a, Rīga, LV-1013 T. 67303000
Auto tirdzniecība, autosaloni 90 181 218 -1 036 -1.15% 164

Viedokļi

Autors: Ivars Landmanis

Pēc izaugsmes gada gaidāms kritums

2018. gads dzelzceļa pārvadātājiem ir bijis gana pozitīvs. Ņemot vērā lielās pārbūves Krievijas piederošajās ostās, Latvijas ostām izdevās atgūt daļu kravu. Rezultātā nozare piedzīvoja nelielu kravu pārvadājumu pieaugumu pretstatā iepriekšējo gadu kritumam. Tajā pašā laikā šogad nozari ietekmējošs lēmums bija akcīzes nodokļa celšana degvielai no gada sākuma. Piemēram, dīzeļdegvielas akcīzes nodoklis tika paaugstināts par 11%. Dīzeļdegvielas cena veido ļoti būtisku dzelzceļa pārvadājumu izmaksu lasīt tālāk

Autors: Valdis Trēziņš

Krituma nav, bet nav arī pieauguma

Salīdzinājumā ar citiem tranzīta veicējiem mums vismaz pārvadājumu apjomi nekrīt. Cenšamies saglabāt potenciālu. Arī aplūkojot iepriekšējo periodu, piemēram, pagājušā gada rezultātus, redzam, ka īpaša krituma nav, bet tāpat nav arī pieauguma. Tas ir slikti, jo vēlamies attīstīties. Tāda ir situācija, bet jādzīvo tālāk. Kaimiņiem situācija ir labāka. Lietuvieši un poļi ir aizgājuši mums priekšā. Lietuviešiem arī šogad ir pieaugums padsmit procentu apmērā, kamēr mums kāpums ir ap 3–4%. Tāpat lasīt tālāk

Industrijas jaunumi

Viedoklis

Šogad prognozē pozitīvus rezultātus dzelzceļu kravu pārvadājumos

AS "Latvijas dzelzceļš" prezidents Edvīns Bērziņš

Pa AS "Latvijas dzelzceļa" (LDz) infrastruktūru 2018.gadā pārvadāti 49,3 miljoni tonnu kravu, kas ir par 12,5% vairāk nekā 2017.gadā, un visi šie rādītāji dod pamatu pozitīvām 2019.gada darbības prognozēm.

Gada sākumā, saistībā ar sezonalitāti, lielākais kravu īpatsvars prognozējams akmeņogļu segmentā. Lai gan Krievija turpina vairāk kravu novirzīt uz savām ostām, liela daļa kravu tiek vestas tranzītā cauri Latvijai, un šajā ziņā izmaiņas nav gaidāmas.

Šogad LDz turpinās attīstīt sadarbību ar Āzijas reģionu - Ķīnu. Šis process nav ātrs - tas prasa laiku. Šī reģiona uzņēmēji ļoti rūpīgi izvēlas un izvērtē savus sadarbības partnerus. Tas nozīmē, ka LDz ir ilgtermiņā jāpierāda, ka ir stabils un uzticams partneris kravu pārvadājumu organizēšanā. Pagājušā gadā noslēgtie sadarbības līgumi un organizētie kravu pārvadājumi no Āzijas reģiona uz Rīgu apliecina, ka esam novērtēti un tas dod motivāciju un pārliecību turpināt darbu šajā reģionā.

Tāpat turpināsies sadarbības stiprināšana ar kaimiņiem. Pagājušajā gadā veiksmīgs bija Minskas-Rīgas kravas ekspresvilciena projekts, gada laikā pārvadājot vairāk nekā 300 sastāvus. Redzam, ka arī šajā gadā šis maršruts vēl vairāk tiks izmantots.

LDz pērn uzrādījis pēdējo trīs gadu laikā augstākos saimnieciskās darbības rezultātus, un šo sasniegumu pamatā ir uzņēmuma biznesa un organizatorisko procesu pārskatīšana un produktivitātes būtiska palielināšana, sadarbības stiprināšana ar esošajiem partneriem, kā arī sadarbības izveide ar jauniem partneriem, piedāvājot kravu pārvadājumus Āzijas-Rietumeiropas transporta koridorā. Saskaņā ar operatīvajiem finanšu datiem LDz neto apgrozījums 2018.gadā pārsniedza 209,4 miljonus eiro, kas ir par 16% vairāk nekā 2017.gadā, un tas arīdzan ir labākais rādītājs kopš 2015.gada.

Lasīt vairāk

TOP 5 ZIŅAS

01. IUB aizliedz "Pasažieru vilcienam" slēgt līgumu par jaunu elektrovilcienu piegādi

Pērn novembrī "Pasažieru vilciens" noslēdza sarunu procedūra "Piepilsētas pasažieru elektrovilcienu un to uzturēšanai nepieciešamā aprīkojuma piegāde un personāla apmācība", kurā par uzvarētāju atzina Spānijas uzņēmumu "Patentes Talgo S.L." ("Talgo"), kas piedāvāja elektrovilcienus piegādāt par 225 303 262 eiro.

Par tiesībām piegādāt 32 jaunus elektrovilcienus sacentās četri pretendenti - "Talgo", Šveices kompānijas "Stadler" Polijas meitasuzņēmums, Spānijas "Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles" (CAF) un "Škoda Vagonka".

Čehijas "Škoda Vagonka" un CAF pēc uzvarētāja paziņošanas par "Pasažieru vilciena" rīkoto sarunu procedūru "Piepilsētas pasažieru elektrovilcienu un to uzturēšanai nepieciešamā aprīkojuma piegāde un personāla apmācība" iesniedza sūdzības Iepirkumu uzraudzības birojā (IUB).

IUB janvārī pieņēma lēmumu aizliegt "Pasažieru vilcienam" slēgt iepirkuma līgumu ar "Talgo".

IUB lēmums paredz aizliegt sabiedrisko pakalpojumu sniedzējam - "Pasažieru vilciens" - slēgt iepirkuma līgumu ar sarunu procedūrā "Piepilsētas pasažieru elektrovilcienu un to uzturēšanai nepieciešamā aprīkojuma piegāde un personāla apmācība" noteikto uzvarētāju un atcelt iepirkuma komisijas lēmumu par rezultātiem.

"Pasažieru vilcienam" uzdots 20 darbadienu laikā novērst iesniegumu izskatīšanas komisijas konstatētos pārkāpumus, atkārtoti izvērtējot sarunu procedūrā iesniegtos piedāvājumus, un atbilstoši Sabiedrisko pakalpojumu sniedzēju iepirkumu likumam pieņemt lēmumu, nosūtot paziņojumu IUB un visiem pretendentiem, vienlaicīgi nosūtīt IUB visu informāciju attiecībā uz lēmuma pieņemšanu un komisijas konstatēto pārkāpumu novēršanu.

Lasīt vairāk

02. KNAB izmeklē nelikumības "Rīgas satiksmē"

Decembrī Korupcijas novēršanas un apkarošanas birojs (KNAB) sāka kriminālprocesu saistībā ar trim "Rīgas satiksmes" veiktajiem iepirkumiem - par 2016.gada zemās grīdas tramvaju iepirkumu, kura kopējā summa bija 62 597 477 eiro, 2013.gada iepirkumu par trolejbusu piegādi, kura kopējā summa bija 131 646 135 eiro, kā arī 2013.gadā veikto iepirkumu par autobusu piegādi, kura kopējā summa bija 75 808 297 eiro. Kriminālprocesā tiek izmeklēta amatpersonu kukuļdošana un noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizēšana.

Reaģējot uz KNAB operatīvajām darbībām, visi pieci "Rīgas satiksmes" valdes locekļi iesniedza Rīgas mēram Nilam Ušakovam (S) atlūgumus. Uzņēmuma valdē strādāja no valdes priekšsēdētāja amata atstādinātais Leons Bemhens, Rīgas domes Satiksmes departamenta direktora pienākumu izpildītājs Emīls Jakrins, Jūrmalas domes deputāte Larisa Loskutova (S), Baldones novada domes deputāts Andrejs Požarnovs ("Gods kalpot mūsu Latvijai"), kā arī partijas "Gods kalpot Rīgai" biedre Inese Švekle.

TIkmēr Ušakovs iecēla pagaidu valdi triju cilvēku sastāvā. Pagaidu valdi Anrijs Matīss, kā arī tajā iekļauti Edmunds Zivtiņš un Jēnis Geduļevs.

Rīgas pilsētas Vidzemes priekšpilsētas tiesa decembra sākumā sešām no septiņām šajā lietā aizdomās turētajām personām kā drošības līdzekli piemēroja apcietinājumu.

"Rīgas satiksme" kopā ar auditorkompāniju "Ernst&Young Baltic" patlaban strādā pie korupcijas skandālā iesaistīto iepirkumu izvērtēšanas. Līdz šim esot konstatēts, ka soda naudās "Rīgas satiksme" varēs iekasēt vismaz piecus miljonus eiro. No 100 plānotajiem trolejbusiem, Rīgai piegādāti esot tikai 54, bet no 20 tramvajiem - tikai septiņi.

Lasīt vairāk

03. “Latvijas dzelzceļa” elektrifikācijas projekts saņem pozitīvu atzinumu no Eiropas Komisijas neatkarīgā eksperta

Eiropas Komisijas (EK) tehniskās palīdzības neatkarīgie eksperti snieguši pozitīvu atzinumu par AS "Latvijas dzelzceļš" (LDz) projektu "Latvijas dzelzceļa tkla elektrifikācija".

Pērnā gada rudenī noslēdzās iepirkums par pirmā posma projektēšanu un būvniecību. Iepirkuma pirmās kvalifikācijas kārtā saņemti četri pieteikumi no personu apvienības "Inabelec", personu apvienības "Siemens-TSO-BMGS", personu apvienības "Cobra-Arčers" un personu apvienības "LREC". Pašreiz turpinās piedāvājumu izvērtēšana.

Projekta pirmā posma laikā līdz 2023.gada beigām plānots elektrificēt dzelzceļa līnijas Daugavpils-Krustpils, Rēzekne-Krustpils un Krustpils-Rīga, veicot to elektroapgādes sistēmas, kontakttīkla, signalizācijas, centralizācijas un bloķēšanas un sakaru sistēmas, sliežu ceļu, tehniskās drošības sistēmas, ēku un būvju izbūvi/pārbūvi, tādējādi līdz 2023.gadam nodrošinot viena pilnībā elektrificēta tranzīta koridora funkcionalitāti.

EK tehniskās palīdzības neatkarīgie eksperti "JASPERS Independent Quality Review" par ektrifikācijas projektu snieguši pozitīvu atzinumu.

Dzelzceļa elektrifikācijas pirmā posma kopējās izmaksas plānotas 441 miljona eiro apmērā. Projekta pirmais posms tiks īstenots ar Kohēzijas fonda finansējuma atbalstu 347 miljonu eiro apmērā.

Lasīt vairāk

04. Apturēts ES finansējums "Rīgas satiksmes" Skanstes tramvaja līnijas projektā un projekta īstenošana atlikta vismaz uz gadu

Centrālā finanšu un līgumu aģentūra (CFLA) decembrī apturēja Eiropas Savienības (ES) fondu līdzfinansējuma maksājumus SIA "Rīgas satiksme" īstenotajā Skanstes tramvaja līnijas projektā. Arī "Rīgas satiksme" ir nobremzējusi finansējuma piešķiršanu Skanstes tramvaja līnijas projektam un par turpmāko nākotni lems pēc starptautiskā audita veikšanas.

Lai novērstu iespējamos ES fondu finanšu riskus, CFLA pieņēma lēmumu apturēt ES fondu maksājumus, kas ir tiešā veidā saistīti ar Korupcijas novēršanas un apkarošanas biroja (KNAB) sāktajiem kriminālprocesiem par "Rīgas satiksmes" veiktajiem iepirkumiem.

Turklāt projekta īstenošana ir atlikta vismaz uz gadu, jo tiks izsludināti jauni iepirkumi.

ES fondu maksājumi apturēti arī projektos "Energoefektivitātes paaugstināšana Daugavpils pilsētas izglītības iestādes sporta zāles korpusā Marijas ielā 1D, Daugavpilī" un "Daugavpils vispārējo izglītības iestāžu materiāli tehniskās bāzes un infrastruktūras sakārtošana atbilstoši mūsdienīgām prasībām".

Skanstes tramvaja projekta kopējās izmaksas lēstas 97,40 miljonu eiro apmērā, neieskaitot PVN. Eiropas Savienības Kohēzijas fonda finansējums būtu 65,66 miljoni eiro, "Rīgas satiksmes" līdzfinansējums - 27,40 miljoni eiro un citi publiskie lîdzekďi snieguma rezerves priekđfinansçđanai - 4,33 miljoni eiro.

Lasīt vairāk

05. "RB Rail" cer uzsākt "Rail Baltica" būvdarbus 2021.gadā

Baltijas valstu kopuzņēmuma "RB Rail" valdes priekšsēdētāja vietas izpildītājs Igns Degutis izteicis cerību, ka EIropas platuma sliežu dzelzceļa līnijas "Rail Baltica" būvdarbi varētu sākties 2021.gadā. 2020.-2021.gadā uzņēmums grib noteikt projekta kritērijus un sākt būvdarbus. Šai nolūkā visām trim Baltijas valstīm jāpabeidz plānošana līdz 2020.gadam.

Līdz šim izsludināti septiņi no 11 būvprojekta iepirkumiem, kas attiecas uz 57% no visas "Rail Baltica" dzelzceļa līnijas. Igaunijā būvprojekta iepirkumi ir procesā visos posmos no Latvijas/Igaunijas robežas līdz Tallinai. Latvijā un Lietuvā ir uzsākti divi no četriem būvprojektu iepirkumiem katrā valstī - posmos ap Rīgu un no Kauņas līdz Lietuvas/Latvijas robežai.

"RB Rail" cer pirmos kontraktus noslēgt jau 2019.gada pirmajā ceturksnī.

"Rail Baltica" projekts paredz izveidot Eiropas standarta sliežu platuma dzelzceļa līniju no Tallinas līdz Lietuvas un Polijas robežai, lai tālāk ar dzelzceļu Baltijas valstis būtu iespējams savienot ar citām Eiropas valstīm. Baltijas valstīs plānots izbūvēt jaunu, 870 kilometru garu Eiropas sliežu platuma (1435 mm) dzelzceļa līniju ar maksimālo ātrumu 240 kilometri stundā.

Paredzēts, ka "Rail Baltica" izmaksas sasniegs 5,8 miljardus eiro, ieskaitot atzaru, ko nolemts izbūvēt starp Kauņu un Viļņu. Daļa izmaksu tiks segtas no Eiropas Savienības līdzekļiem.

Lasīt vairāk