Ienākt

Tirdzniecība

Apģērbi, apavi un piederumi Atpūtai, sportam un tūrismam
Iekārtas un piederumi birojam un ražošanai Industriālā tehnika
Internetveikali, netiešā tirdzniecība Mājai un dārzam
Parfimērija un kosmētika Pārtika un dzērieni

Panākumi un neveiksmes

Tendence

Nozares panākumi

Apmierinātība ar dzīvi veicina apgrozījuma pieaugumu

Augusi sabiedrības apmierinātība ar dzīvi. Līdz ar to septiņos mēnešos par 5,1% pieauga mazumtirdzniecības pārdošanas apjomi. Tostarp degvielu tirdzniecība pieauga par 5,9%, salīdzinot ar attiecīgo laika periodu pērn. Pārtikas veikalu realizētie apjomi ir par 5,3% lielāki. Pārējo nepārtikas preču mazumtirdzniecības uzņēmumi pārdošanas apjomus ir spējuši audzēt par 4,7%.

Nozares neveiksmes

Atbalsta trūkums kases aparātu reformas gaitai

Vairums Latvijas tirgotāju joprojām nav apmierināti ar kases aparātu reformas īstenošanas gaitu. Kā norāda Latvijas Tirgotāju asociācija, valstī ir 65 000 kases aparātu, tomēr līdz 2018. gada vidum valsts institūcijas vairumam uzņēmēju joprojām nav devušas atļauju pielāgoties jaunajām prasībām. Tirgotāji atbalsta reformu, jo iestājas par godīgu konkurenci, tomēr viņiem nav izprotami veidi, kā minētās lietas tiek nodrošinātas.

 

Nozares fakti

Izaicinājumi un atbalsts

Tirgotāji novērtē PVN likmes samazināšanu augļiem, dārzeņiem un ogām

Latvijas Tirgotāju asociācija (LTA) uzskata, ka samazinātās pievienotās vērtības nodokļa likmes 5% apmērā, kas stājās spēkā šī gada janvārī, Latvijai raksturīgajiem augļiem, ogām un dārzeņiem ieviešanas procesā nav konstatēta neviena ļaunprātība. Līdz ar jaunajām izmaiņām tirgotāji cenas produktiem nepacēla. Tāpat līdz ar izmaiņām atsevišķi piegādātāji samazinājuši cenas. Ņemot vērā minēto, LTA ieskatā Latvijai raksturīgo dārzeņu un augļu pārdošanas apjomi visos veikalu tīklos bijuši līdzīgi. Tas skaidrojams ar to, ka decembrī vairāk iegādājas augļus un dārzeņus, savukārt janvārī kritums ir tradicionāls. Vērtējot pārdošanas apjomus pa preču grupām, redzams, ka pieaugusi Latvijai raksturīgo dārzeņu pārdošana, bet mazāk pirkti citi augļi. Tā, piemēram, "Maxima" veikalos vairāk pirkti kartupeļi un sīpoli, kā arī āboli un bumbieri. No ogām pircēji visvairāk izvēlējušies dzērvenes.

Joprojām neapmierinātība ar kases aparātu reformas īstenošanas gaitu

Apritējis vairāk nekā gads kopš noslēdzās Valsts ieņēmumu dienesta (VID) noteiktais pārejas periods, kad tirgotājiem bija jāsāk lietot jaunajām prasībām atbilstoši kases aparāti un sistēmas, tomēr vairums Latvijas tirgotāju joprojām nav apmierināti ar kases aparātu reformas īstenošanas gaitu. Latvijas Tirgotāju asociācijas (LTA) izpilddirektore Zane Štolcere skaidroja, ka valstī ir 65 000 kases aparātu, tomēr valsts institūcijas vairumam uzņēmēju joprojām nav devušas atļauju pielāgoties jaunajām prasībām. Z. Štolcere sacīja, ka VID reformas īstenošanas gaitā nevadās atbilstoši Ministru kabineta noteikumiem, kas, pēc viņas teiktā, arī ir pavirši izstrādāti, jo tiem atstātas dažādas interpretācijas iespējas. Latvijas Degvielas tirgotāju asociācijas izpilddirektore Ieva Ligere norādīja – kases sistēmas programmas katram tirgotājam ir atsevišķas un atšķirīgas, līdz ar to ir paredzams, ka atbildīgajām institūcijām, nemainot nostāju, būs jāsertificē tik daudz sistēmu, cik ir tirgotāju.



TOP 10 - lielākie uzņēmumi pēc 2017. gada apgrozījuma

Tabulā atspoguļoti sekojoši Tirdzniecība rādītāji par 2017 gadu - neto apgrozījums (tūkst., EUR), apgrozījuma izmaiņas pret 2016 gadu procnetos, peļņa (tūkst., EUR), rentabilitāte un darbinieku skaits lielākie uzņēmumi pēc apgrozījuma ir RIMI LATVIA, SIA, MAXIMA Latvija, SIA, Sanitex, SIA, Samsung Electronics Baltics, SIA, Contiplus Riga, SIA. Industrijas nozares ir sekojošas: Apģērbi, apavi un piederumi, Atpūtai, sportam un tūrismam, Iekārtas un piederumi birojam un ražošanai, Industriālā tehnika, Internetveikali, netiešā tirdzniecība

Nosaukums   Nozare 2017. g. neto apgrozījums,
tūkst. EUR
Apgrozījuma izmaiņas,
pret 2016. g., %
2017. g. peļņa,
tūkst. EUR
Rentabilitāte Darbinieku skaits
1. RIMI LATVIA, SIA
A.Deglava 161, Rīga, LV-1021 T. 67045409
Pārtikas tirdzniecība 870 429 4.76 40 847 4.69% 5748
2. MAXIMA Latvija, SIA
Maskavas 257, TC ''Akropole'', Rīga, LV-1019 T. 67892100
Pārtikas tirdzniecība 730 124 5.24 23 224 3.18% 7424
3. Sanitex, SIA
Rāmava, Liepu aleja 4, Ķekavas p., Ķekavas n., LV-2111 T. 67048400
Saimniecības preču vairumtirdzniecība 303 355 14.54 37 0.01% 607
4. Samsung Electronics Baltics, SIA
Duntes 6, Rīga, LV-1013 T. 80007267
Sadzīves tehnikas vairumtirdzniecība 297 445 5.85 4 276 1.44% 61
5. Contiplus Riga, SIA
Daugavgrīvas šoseja 7b, Rīga, LV-1016 T. 67431318
Kokapstrādes iekārtas un instrumenti 166 915 62.82 525 0.31% 2
Atšķirīgs pārskata periods no 01.10.2016 līdz 30.09.2017
6. LENOKA, SIA
Krustpils 12, Rīga, LV-1073 T. 67775959
Pārtikas tirdzniecība 150 379 11.87 10 606 7.05% 2296
7. Elagro Trade, SIA
Rubeņu ceļš 46c, Jelgava, LV-3002 T. 63001718
Lauksaimniecības produktu uzpirkšana, sagāde un tirdzniecība, pārtika 145 619 5.27 1 570 1.08% 63
8. Green Trace, SIA
Cēsu 31 k.3, Rīga, LV-1012 T. 67319183
Sadzīves tehnikas vairumtirdzniecība 116 537 20.63 181 0.16% 6
9. AMBER DISTRIBUTION LATVIA, SIA
Dreiliņi, Noliktavu 11, Stopiņu n., LV-2130 T. 67880433
Alkoholiskie dzērieni: vairumtirdzniecība 105 097 14.06 2 479 2.36% 91
10. FIRMA MADARA 89, SIA
Baznīcas laukums 2, Smiltene, Smiltenes n., LV-4729 T. 64772812
Pārtikas tirdzniecība 104 592 38.53 7 465 7.14% 1374

Viedokļi

Autors: Noris Krūzītis

Kases aparātu reforma bija šī gada neveiksme

Mazumtirdzniecības attīstību šajā gadā labvēlīgi ietekmēja stabilais ienākumu pieaugums, ko veicināja arī likumdošanas pārmaiņas, piemēram, minimālās algas palielināšana, atalgojuma kāpums daudzās nozarēs, daļēji arī iedzīvotāju ienākumu nodokļa pārmaiņas un pievienotās vērtības nodokļa (PVN) samazināšana Latvijai raksturīgiem dārzeņiem un augļiem. 2018. gadā Latvijai raksturīgo augļu, ogu un dārzeņu PVN likmes izmaiņu rezultātā ir reģistrēta dārzeņu cenu deflācija, veicinot augļu un dārzeņu lasīt tālāk

Autors: Henriks Danusēvičs

Nepieciešamas nodokļu sistēmas izmaiņas

Patlaban valstī notiek divi pretēji procesi: valdības apmaksātie mediji informē par sasniegumiem – algu pieaugumu, labklājības palielināšanos u.tml. –, savukārt analītiķi – par valsts parāda trīskāršošanos un tuvējo krīzi. Pirms vēlēšanām politiķi sola ievērot skolotāju, mediķu u.c. profesiju intereses. Bet sevišķi svarīgi ievērot tirdzniecības nozares intereses, jo tā dod trešo daļu valsts budžeta. Turklāt tirgotāju interešu ievērošana neattiecas tikai uz nozari, bet atsaucas arī uz visu lasīt tālāk

Industrijas jaunumi

Viedoklis

Pircēji kļūst arvien prasīgāki pret produkta izcelsmi un tā kvalitāti

Mazumtirgotāja "Rimi Latvia" valdes priekšsēdētājs Valdis Turlais

Aizvadītais gads liecina, ka pircēji kļūst arvien prasīgāki pret tādiem produktu raksturojošiem lielumiem kā izcelsmes valsts, sastāvs, uzturvērtība, iepakojums un citi. Tāpēc prognozējam, ka turpmākajos gados pieaugs pieprasījums ne tikai ekoloģiskai pārtikai, bet arī kvalitatīvi gatavajiem un pusgatavajiem produktiem.
Runājot par 2018.gadu kopumā, šis gads, līdzīgi kā iepriekšējais, ir bijis dinamisks un kopumā gadu raksturot kā veiksmīgu. Augot iedzīvotāju ienākumiem, likumsakarīgi pieaugusi arī pirktspēja, kas ietekmē iepirkšanās apmērus un produktu izvēles. Cilvēki uz veikaliem iet biežāk un izvēlas augstākas kvalitātes produktus.
Latvijas iedzīvotāju vidū joprojām pieaug tendence ēst veselīgāk un uzturā lietot svaigu pārtiku, biežāk uzturā lietot svaigus, sezonālus dārzeņus un augļus. To veicinājis arī lēmums Latvijai raksturīgiem augļiem, ogām un dārzeņiem piemērot samazināto (5%) pievienotās vērtības nodokļa likmi.
Vislabāk pieprasījumu varēja redzēt tieši rudens ražas sezonā, kad ievērojami palielinājās pircēju interese par Latvijā audzētiem augļiem un dārzeņiem. Vairāku produktu pārdošanas apjomi, salīdzinot ar iepriekšējā gada rezultātiem, palielinājās par 20-50%.
Savukārt, kas attiecas uz tirgus konkurenci, pārtikas mazumtirdzniecībā tā ir saglabājusies liela. Cīņa par patērētāja uzmanību, izvēli un lojalitāti konkrētam veikalu tīklam pieaug ar katru gadu, tāpēc cena ir tikai viens no faktoriem - ne mazāk svarīga ir veikalu pieejamība, sortiments, kvalitātes un servisa standarti, unikalitāte.

Lasīt vairāk

TOP 5 ZIŅAS

01. IKEA veikala ēkas īpašnieks guvis 12,75 miljonu eiro peļņu

Mēbeļu un mājsaimniecības preču veikala IKEA ēkas īpašnieks SIA "Verus Praedium" pagājušajā finanšu gadā strādāja ar 184 196 eiro apgrozījumu un guva 12 748 628 eiro peļņu, liecina "Firmas.lv" informācija.
"Verus Praedium" finanšu gads ilga no 2017.gada 1.septembra līdz 2018.gada 31.augustam.
Iepriekšējā finanšu gadā "Verus Praedium" cieta 257 471 eiro zaudējumus.
Uzņēmuma gada pārskata vadības ziņojumā teikts, ka pagājušajā finanšu gadā nodota ekspluatācijā veikala ēka Stopiņu novadā, kas iznomāta mēbeļu un mājsaimniecības preču tirdzniecības ķēdei IKEA.
"Verus Praedium" vienīgais īpašnieks ir Nīderlandē reģistrētais uzņēmums "FE Corporation B.V.". Uzņēmuma patiesā labuma guvējs ir Islandes pilsonis Jons Palmasons.
"SEB banka" un uzņēmums "Verus Praedium", kas Latvijā attīsta starptautisko mēbeļu un mājsaimniecības preču zīmolu IKEA, 2017.gadā noslēdza līgumu par ilgtermiņa aizdevumu 35,4 miljonu eiro apmērā IKEA veikala būvniecībai Stopiņu novadā.

Lasīt vairāk

02. "Narvesen" īpašnieks iegādājas kafejnīcu ķēdi ar preču zīmi "Caffeine"

Konkurences padome (KP) atļāvusi apvienošanos, ar kuru mazumtirgotāja "Narvesen Baltija" un preses izdevumu vairumtirgotāja "Preses serviss" īpašnieks "Reitan Convenience" iegūst izšķirošu ietekmi pār UAB "Keturi Kambariai", kurai pieder SIA "Coffee Inn".
"Reitan Convenience" Latvijā ir izšķiroša ietekme pār "Narvesen Baltija", kas darbojas mazumtirdzniecības kioskos un citos nelielos veikalos, un netieša ietekme pār "Preses serviss", kura nodarbojas ar preses izdevumu vairumtirdzniecību. Savukārt "Keturi Kambariai" piederošā "Coffee Inn" veic darbību ātrās apkalpošanas kafejnīcu/restorānu tirgū Rīgas pilsētas teritorijā.
Izvērtējot uzņēmumu sniegto un KP rīcībā esošo informāciju, KP secināja, ka apvienošanās rezultātā nemazināsies konkurence un neradīsies un nenostiprināsies dominējošais stāvoklis nevienā no tirgiem Latvijā, kur darbojas apvienošanās dalībnieki. Tāpēc apvienošanās darījums ir atļaujams.

Lasīt vairāk

03. "Hili Properties" pabeidzis tirdzniecības centra "Dole" iegādi

Maltā bāzētais nekustamo īpašumu investīciju uzņēmums "Hili Properties" pabeidzis tirdzniecības centra "Dole" iegādi Rīgā.
"Hili Properties" stratēģiskajā portfelī ietilpst īpašumi Maltā, Baltijas valstīs un Rumānijā, un tie aptver specializētas biznesa ēkas, luksusa mazumtirdzniecības kompleksus un nekustamos īpašumus, kuros izvietoti "McDonald’s" restorāni.
Tāpat “Hill Properties” māsasuzņēmums ātrās ēdināšanas restorānu "McDonald's" pārvaldītāju saistīta kompānija SIA "Premier Estates LTD" iegādājās tirdzniecības centru “Dole”.
"Premier Estates LTD" radniecīgā sabiedrība ir SIA "Premier Restaurants Latvia", kas Latvijā pārvalda "McDonald's" tīklu, sacīts uzņēmuma 2017.gada pārskatā. Vienlaikus kā "Tirdzniecības centra "Dole"" patiesā labuma guvējs uzrādīts Maltas pilsonis Karmelo Hili, kurš ir "Premier Restaurants Latvia" valdes priekšsēdētājs.
Trīs stāvus augstajai tirdzniecības centra "Dole" ēkai ir 8000 kvadrātmetru liela nomas platība, un tajā šobrīd atrodas vairāk nekā 60 nomnieki. Šobrīd ir iznomāti 95% tirdzniecības centra platības, un starp nomniekiem ir lielveikalu tīkls "Rimi", "Olimpic Casino", ātrās ēdināšanas restorāns "Hesburger", kā arī skaistumkopšanas un saimniecības preču veikals "Drogas".
Tirdzniecības centrs "Dole" ir jaunākais papildinājums "Hili Properties" starptautiskajam komerciālo nekustamo īpašumu portfelim, kas ietver nekustamos īpašumus Baltijas valstīs, Rumānijā un Maltā. "Hili Properties" portfelis šobrīd sasniedz 125 miljonus eiro. Uzņēmuma pēdējais nozīmīgais iegādes darījums Baltijā tika īstenots 2015.gadā, kad "Hili Properties" iegādājās deviņus mazumtirdzniecības kompleksus Rīgā un tās apkārtnē.
"Hili Properties" ietilpst Maltā bāzētā uzņēmumu grupā "Hili Ventures". "Hili Properties" portfelī ietilpst specializētas biznesa ēkas, biroja telpas komerciālos rajonos un nekustamie īpašumi, kuros izvietoti ātrās ēdināšanas restorāni.

Lasīt vairāk

04. "Maxima Latvija" plāno investēt gandrīz četrus miljonus eiro piecu veikalu modernizācijai

Mazumtirgotājs "Maxima Latvija" plāno investēt gandrīz četrus miljonus eiro piecu "Maxima" veikalu modernizācijai Rīgā, Iecavā, Siguldā, Dagdā un Rēzeknē.
"Maxima Latvija" valdes locekle Kristīne Āboltiņa norādīja, ka katra veikala atjaunošanas darbi tiek plānoti, atbilstoši konkrētās vietas pircēju paradumiem, telpu izvietojumam un veikala formātam. Tāpat veikalos tiek ieviesta virkne videi draudzīgu risinājumu, tostarp LED apgaismojums, jaunas dzesēšanas un saldēšanas iekārtas, kas darbojas bez freona un sniedz iespēju atgūt siltumu no tehnoloģiskā aukstuma iekārtām.
Viņa papildināja, ka veikalu telpās tiek sakārtoti inženiertīkli, veikta ēku fasādes un nepieciešamības gadījumā arī pieguļošās teritorijas labiekārtošana.
Kā norādīja Āboltiņa, veikalu rekonstrukciju ilgums ir paredzēts no trīs līdz pieciem mēnešiem.

Lasīt vairāk

05. "OC Vision" grupa investēs vairāk nekā vienu miljonu eiro jauna koncepta optikas salonu izveidei

Optikas un optometrijas pakalpojumu sniedzēja "OC Vision" grupa trīs gadu laikā investēs vairāk nekā vienu miljonu eiro jaunu optikas salonu izveidei Rīgā.
Plānots, ka "OC Vision" piederošie "Pasaules optikas" briļļu saloni tiks pārveidoti par optikas veikalu tīklu "Vizionette". Šogad durvis klientiem vērs pirmie divi "Vizionette" veikali Rīgā.
"Vizionette" veikalos būs pieejams pašapkalpošanās sektors - briļļu izvēli atvieglos jauns iekārtojums un tehnoloģijas. Tostarp "Vizionette" salonos pircējiem būs pieejami vairāk nekā 1200 briļļu ietvaru. Katram pircējam no plašā sortimenta pēc individuāliem kritērijiem, tiks piemeklēti seši ietvari, kas piestāvēs un atbildīs klienta vajadzībām.
Pēc uzņēmuma pārstāvju paustā, katrā veikalā būs optometrista kabinets, kurš tiks aprīkots ar iekārtām acu veselības pārbaudei, ko veiks optometrists. Redze tiks koriģēta gan izmantojot brilles, gan piemeklējot kontaktlēcas.
Jaunais zīmols "Vizionette" ir tapis sadarbībā ar reklāmas aģentūru "Pagan Ogilvy", grafisko dizaineri Viesturu Staņislavski, bet telpu dizainu jaunajiem optikas veikaliem veido aģentūra "Colorart".

Lasīt vairāk