Ienākt

Tirdzniecība

Apģērbi, apavi un piederumi Atpūtai, sportam un tūrismam
Iekārtas un piederumi birojam un ražošanai Industriālā tehnika
Internetveikali, netiešā tirdzniecība Mājai un dārzam
Parfimērija un kosmētika Pārtika un dzērieni

Panākumi un neveiksmes

Tendence

Nozares panākumi

Apmierinātība ar dzīvi veicina apgrozījuma pieaugumu

Augusi sabiedrības apmierinātība ar dzīvi. Līdz ar to septiņos mēnešos par 5,1% pieauga mazumtirdzniecības pārdošanas apjomi. Tostarp degvielu tirdzniecība pieauga par 5,9%, salīdzinot ar attiecīgo laika periodu pērn. Pārtikas veikalu realizētie apjomi ir par 5,3% lielāki. Pārējo nepārtikas preču mazumtirdzniecības uzņēmumi pārdošanas apjomus ir spējuši audzēt par 4,7%.

Nozares neveiksmes

Atbalsta trūkums kases aparātu reformas gaitai

Vairums Latvijas tirgotāju joprojām nav apmierināti ar kases aparātu reformas īstenošanas gaitu. Kā norāda Latvijas Tirgotāju asociācija, valstī ir 65 000 kases aparātu, tomēr līdz 2018. gada vidum valsts institūcijas vairumam uzņēmēju joprojām nav devušas atļauju pielāgoties jaunajām prasībām. Tirgotāji atbalsta reformu, jo iestājas par godīgu konkurenci, tomēr viņiem nav izprotami veidi, kā minētās lietas tiek nodrošinātas.

 

Nozares fakti

Izaicinājumi un atbalsts

Tirgotāji novērtē PVN likmes samazināšanu augļiem, dārzeņiem un ogām

Latvijas Tirgotāju asociācija (LTA) uzskata, ka samazinātās pievienotās vērtības nodokļa likmes 5% apmērā, kas stājās spēkā šī gada janvārī, Latvijai raksturīgajiem augļiem, ogām un dārzeņiem ieviešanas procesā nav konstatēta neviena ļaunprātība. Līdz ar jaunajām izmaiņām tirgotāji cenas produktiem nepacēla. Tāpat līdz ar izmaiņām atsevišķi piegādātāji samazinājuši cenas. Ņemot vērā minēto, LTA ieskatā Latvijai raksturīgo dārzeņu un augļu pārdošanas apjomi visos veikalu tīklos bijuši līdzīgi. Tas skaidrojams ar to, ka decembrī vairāk iegādājas augļus un dārzeņus, savukārt janvārī kritums ir tradicionāls. Vērtējot pārdošanas apjomus pa preču grupām, redzams, ka pieaugusi Latvijai raksturīgo dārzeņu pārdošana, bet mazāk pirkti citi augļi. Tā, piemēram, "Maxima" veikalos vairāk pirkti kartupeļi un sīpoli, kā arī āboli un bumbieri. No ogām pircēji visvairāk izvēlējušies dzērvenes.

Joprojām neapmierinātība ar kases aparātu reformas īstenošanas gaitu

Apritējis vairāk nekā gads kopš noslēdzās Valsts ieņēmumu dienesta (VID) noteiktais pārejas periods, kad tirgotājiem bija jāsāk lietot jaunajām prasībām atbilstoši kases aparāti un sistēmas, tomēr vairums Latvijas tirgotāju joprojām nav apmierināti ar kases aparātu reformas īstenošanas gaitu. Latvijas Tirgotāju asociācijas (LTA) izpilddirektore Zane Štolcere skaidroja, ka valstī ir 65 000 kases aparātu, tomēr valsts institūcijas vairumam uzņēmēju joprojām nav devušas atļauju pielāgoties jaunajām prasībām. Z. Štolcere sacīja, ka VID reformas īstenošanas gaitā nevadās atbilstoši Ministru kabineta noteikumiem, kas, pēc viņas teiktā, arī ir pavirši izstrādāti, jo tiem atstātas dažādas interpretācijas iespējas. Latvijas Degvielas tirgotāju asociācijas izpilddirektore Ieva Ligere norādīja – kases sistēmas programmas katram tirgotājam ir atsevišķas un atšķirīgas, līdz ar to ir paredzams, ka atbildīgajām institūcijām, nemainot nostāju, būs jāsertificē tik daudz sistēmu, cik ir tirgotāju.



TOP 10 - lielākie uzņēmumi pēc 2017. gada apgrozījuma

Tabulā atspoguļoti sekojoši Tirdzniecība rādītāji par 2017 gadu - neto apgrozījums (tūkst., EUR), apgrozījuma izmaiņas pret 2016 gadu procnetos, peļņa (tūkst., EUR), rentabilitāte un darbinieku skaits lielākie uzņēmumi pēc apgrozījuma ir RIMI LATVIA, SIA, MAXIMA Latvija, SIA, Sanitex, SIA, Samsung Electronics Baltics, SIA, Contiplus Riga, SIA. Industrijas nozares ir sekojošas: Apģērbi, apavi un piederumi, Atpūtai, sportam un tūrismam, Iekārtas un piederumi birojam un ražošanai, Industriālā tehnika, Internetveikali, netiešā tirdzniecība

Nosaukums   Nozare 2017. g. neto apgrozījums,
tūkst. EUR
Apgrozījuma izmaiņas,
pret 2016. g., %
2017. g. peļņa,
tūkst. EUR
Rentabilitāte Darbinieku skaits
1. RIMI LATVIA, SIA
A.Deglava 161, Rīga, LV-1021 T. 67045409
Pārtikas tirdzniecība 870 429 4.76 40 847 4.69% 5748
2. MAXIMA Latvija, SIA
Krustkalni, "Abras", Ķekavas p., Ķekavas n., LV-2111 T. 67892100
Pārtikas tirdzniecība 723 054 4.22 23 224 3.21% 7424
3. Sanitex, SIA
Rāmava, Liepu aleja 4, Ķekavas p., Ķekavas n., LV-2111 T. 67048400
Saimniecības preču vairumtirdzniecība 303 355 14.54 37 0.01% 607
4. Samsung Electronics Baltics, SIA
Duntes 6, Rīga, LV-1013 T. 80007267
Sadzīves tehnikas vairumtirdzniecība 297 445 5.85 4 276 1.44% 61
5. Contiplus Riga, SIA
Daugavgrīvas šoseja 7b, Rīga, LV-1016 T. 67431318
Kokapstrādes iekārtas un instrumenti 166 915 62.82 525 0.31% 2
Atšķirīgs pārskata periods no 01.10.2016 līdz 30.09.2017
6. LENOKA, SIA
Krustpils 12, Rīga, LV-1073 T. 67775959
Pārtikas tirdzniecība 150 379 11.87 10 606 7.05% 2296
7. Elagro Trade, SIA
Rubeņu ceļš 46c, Jelgava, LV-3002 T. 63001718
Lauksaimniecības produktu uzpirkšana, sagāde un tirdzniecība, pārtika 145 619 5.27 1 570 1.08% 63
8. JUPAKS, SIA
Rīga, Vidus iela 3-5, LV-1010
Lauksaimniecības produktu uzpirkšana, sagāde un tirdzniecība, pārtika 126 413 58.25 220 0.17% 4
9. Green Trace, SIA
Bieķensalas 21, Rīga, LV-1004 T. 67319183
Sadzīves tehnikas vairumtirdzniecība 116 537 20.63 181 0.16% 6
10. AMBER DISTRIBUTION LATVIA, SIA
Dreiliņi, Noliktavu 11, Stopiņu n., LV-2130 T. 67880433
Alkoholiskie dzērieni: vairumtirdzniecība 105 097 14.06 2 479 2.36% 91

Viedokļi

Autors: Noris Krūzītis

Kases aparātu reforma bija šī gada neveiksme

Mazumtirdzniecības attīstību šajā gadā labvēlīgi ietekmēja stabilais ienākumu pieaugums, ko veicināja arī likumdošanas pārmaiņas, piemēram, minimālās algas palielināšana, atalgojuma kāpums daudzās nozarēs, daļēji arī iedzīvotāju ienākumu nodokļa pārmaiņas un pievienotās vērtības nodokļa (PVN) samazināšana Latvijai raksturīgiem dārzeņiem un augļiem. 2018. gadā Latvijai raksturīgo augļu, ogu un dārzeņu PVN likmes izmaiņu rezultātā ir reģistrēta dārzeņu cenu deflācija, veicinot augļu un dārzeņu lasīt tālāk

Autors: Henriks Danusēvičs

Nepieciešamas nodokļu sistēmas izmaiņas

Patlaban valstī notiek divi pretēji procesi: valdības apmaksātie mediji informē par sasniegumiem – algu pieaugumu, labklājības palielināšanos u.tml. –, savukārt analītiķi – par valsts parāda trīskāršošanos un tuvējo krīzi. Pirms vēlēšanām politiķi sola ievērot skolotāju, mediķu u.c. profesiju intereses. Bet sevišķi svarīgi ievērot tirdzniecības nozares intereses, jo tā dod trešo daļu valsts budžeta. Turklāt tirgotāju interešu ievērošana neattiecas tikai uz nozari, bet atsaucas arī uz visu lasīt tālāk

Industrijas jaunumi

Viedoklis

Pieaug augļu un dārzeņu tirdzniecība

Noris Krūzītis,

Mazumtirdzniecības attīstību šajā gadā labvēlīgi ietekmēja stabilais ienākumu pieaugums, ko veicināja arī likumdošanas pārmaiņas, kā piemēram, minimālās algas palielināšana, atalgojuma kāpums daudzās nozarēs, daļēji arī iedzīvotāju ienākumu nodokļa pārmaiņas un pievienotās vērtības nodokļa (PVN) samazināšana Latvijai raksturīgiem dārzeņiem un augļiem. 2018. gadā Latvijai raksturīgo augļu, ogu un dārzeņu PVN likmes izmaiņu rezultātā ir reģistrēta dārzeņu cenu deflācija, veicinot augļu un dārzeņu tirdzniecību.

Kā vienu no šī gada valsts mēroga neveiksmēm var nosaukt kases aparātu reformu. Kases aparātu reforma rit smagnēji, reformai nav modernu un inovatīvu risinājumu, kas prasītu relatīvi mazus ieguldījumus kases aparātu turētājiem un nodrošinātu jaunu, modernu tehnoloģiju un risinājumu ieviešanu nozarē. Nesamērīgi augstās kases aparātu reformas ieviešanas izmaksas skars katru patērētāju.

Pārtikas preču mazumtirdzniecības apgrozījums pieaugums, salīdzinot ar iepreikšējo gadu, ir palielinājies vairāk kā par 7%, un gada griezumā tas varētu būt pat 8%-10%.

Konkurence pārtikas mazumtirdzniecības nozarē ir augsta un saglabāsies intensīva arī nākamgad, turpinās konsolidācijas tendences, tirdzniecības platību palielināšana, esošo tirdzniecības platību modernizācija. Lai arī tiek ieviesti jauni tehniskie risinājumi, piemēram, pašapkalpošanās kases, kas būtiski atslogo darbaspēka iztrūkumu, viens no lielākajiem izaicinājumiem ir un būs darbaspēka trūkums.

Nozares izaicinājums nākotnē būs produktivitāte, efektivitāte un inovācijas. Jau šobrīd nozares produktivitāte ir augstāka nekā tautsaimniecībā kopumā. Konkurenci palielinās arī jaunu tirgus dalībnieku, tirdzniecības tīklu ienākšanu Latvijā tuvākajā laikā.

Lasīt vairāk

TOP 5 ZIŅAS

01. Veikaliem būs jāatsakās no bezmaksas plastmasas maisiņiem

Saeima galīgajā lasījumā pieņēma grozījumus Iepakojuma likumā, kas paredz no 2019.gada veikalos aizliegt bezmaksas plastmasas maisiņus.
Likuma izmaiņas nosaka, ka no 2019.gada 1.janvāra iepakotāji tirdzniecības vietās plastmasas iepirkumu maisiņus patērētājiem vairs neizsniegs bez maksas. Ierobežojumi attieksies ne tikai uz vieglās plastmasas iepirkumu maisiņiem, bet uz visu veidu plastmasas maisiņiem neatkarīgi no to materiāla biezuma. Atkāpe paredzēta tikai attiecībā uz ļoti vieglās plastmasas iepirkumu maisiņiem, kuru materiāla biezums nesasniedz 15 mikronus un kuri nepieciešami higiēnas nolūkos vai paredzēti vaļējas pārtikas primārai iepakošanai, kad to izmantošana palīdz novērst pārtikas izšķērdēšanu. Šie maisiņi arī turpmāk tirdzniecības vietās patērētajiem būs pieejami bez maksas.
Iepakotāju pienākums tirdzniecības vietās būs aizvietot vieglās plastmasas iepirkumu maisiņus ar iepakojumu no dabisko šķiedru un bioplastmasas izejmateriāliem un informēt patērētājus par plastmasas maisiņu patēriņa samazināšanas nepieciešamību un alternatīviem iepakojuma veidiem.

Lasīt vairāk

02. "Narvesen Baltija" īpašnieks iegādāsies "Caffeine Roasters"

Mazumtirgotāja "Narvesen Baltija" mātes uzņēmums "Reitan Convenience" parakstījis vienošanos par Baltijas kafejnīcu ķēdes "Caffeine Roasters" iegādi, kas ietver 60 kafejnīcas Igaunijā, Latvijā un Lietuvā.
Kafejnīcu ķēdes iegāde ir daļa no "Reitan Conveniece" stratēģijas nostiprināt "convenience store" jeb mazā formāta veikalu līderpozīcijas Eiropas tirgū.
"Reitan Conveniece" Baltijas kafejnīcu ķēdi "Caffeine Roasters" iegādāsies no investīciju kompānijas "BaltCap" investīciju fonda "Lithuania SME Fund", kam piederēja 70,5% "Caffeine Roasters" akciju un "Keturi kambariai", kam piederēja atlikušās 29,5% akcijas.
Darījums vēl jāapstiprina vietējiem konkurences uzraugiem.

Lasīt vairāk

03. Par pusmiljonu eiro Ventspilī atvērts veikals "top!"

Ventspils uzņēmums AS "Diāna" atvēra renovēto veikalu "top!" Andreja ielā 5, Ventspilī, 569 kvadrātmetru platībā, kura izveidē investēts gandrīz pusmiljons eiro.
Kopumā veikalā tiks nodrošinātas 15 darba vietas. Cieši sadarbojoties ar vietējiem zemniekiem, veikalā būs pieejams paplašināts novada ražotāju piedāvātais sortiments.
2018.gada martā tika veikta arī rekonstrukcija veikalam "top!" Tārgales ielā 63, Ventspilī, bet 2019.gada sākumā ir plānota rekonstrukcija veikalam "top!" Talsu ielā 6 ,Ventspilī.
Renovētais veikals pieder vienam no vietējā veikalu tīkla "top!" radītājiem AS "Diāna", kas dibināts Ventspilī, 1991.gadā un ir 100% vietējais uzņēmums ar Latvijas kapitālu.

Lasīt vairāk

04. "Whirlpool Latvia" apgrozījuma pieaugums

Sadzīves tehnikas vairumtirgotājs "Whirlpool Latvia" pērn strādāja ar 6,084 miljonu eiro apgrozījumu, kas ir par 1,5 reizēm vairāk nekā gadu iepriekš, bet zaudējumi pretēji iepriekšējā gada peļņai bija 42 256 eiro, liecina "Firmas.lv" informācija.
Vadības ziņojumā sacīts, ka pērn, salīdzinot ar 2016.gadu, kompānijas ieņēmumi pieauga par 53%, līdz ar to par 15% pieauga kompānijas ieņēmumi.
Vienlaikus pērn "Whirlpool Latvia" sāka zīmolu "Indesit" un "Hotpoint" produkcijas pārdošanu.
Nākotnē kompānijas vadība plāno lielās sadzīves tehnikas tirdzniecības pieaugumu par 20%.
Kompānija reģistrēta 1997.gada aprīlī, un tās pamatkapitāls ir 2845 eiro. Kompānijas vienīgais īpašnieks ir Luksemburgā reģistrētais uzņēmums "Whirlpool International Manufacturing S.a.r.l.".
"Whirlpool Latvia" pamatdarbība ir lielās sadzīves tehnikas ar "Whirlpool" zīmolu vairumtirdzniecība.

Lasīt vairāk

05. "Sky&More" bērnu modes zīmolu izveidē investēti vairāk nekā 324 000 eiro

Tirdzniecības centra "Sky&More" bērnu modes zīmolu "shop-in-shop" (veikals veikalā) izveidē investēti vairāk nekā 324 000 eiro.
Jaunajā tirdzniecības zonā bērniem 1200 kvadrātmetru platībā tiks pārstāvēti 11 līdz šim Latvijas tirgū neesoši bērnu modes preču zīmoli no Dānijas, Zviedrijas, Spānijas, Itālijas, Apvienotās Karalistes, Beļģijas un Nīderlandes.
"Sky&More" tirdzniecības vadītāja Inga Švagrova informēja, ka ideja par bērnu "shop-in-shop" konceptu radās, izpētot tirgu un saprotot, ka Latvijā šī niša nav pilnībā apgūta un joprojām ir liels pieprasījums pēc kvalitatīvām bērnu precēm.

Lasīt vairāk