Ienākt

Autors: Ojārs Karčevskis (Latvijas Degvielas tirgotāju asociācijas valdes priekšsēdētājs) Avots: LBGP

Paaugstinātā akcīze Latvijā veicina patēriņa pieaugumu Lietuvā

Viens no būtiskiem degvielas tirgotāju biznesu ietekmējošajiem faktoriem šogad ir pagājušā gada politiķu pieņemtais lēmums paaugstināt akcīzi. Patlaban vēl nav pieejami dati, taču jau šobrīd ir skaidrs, ka degvielas tirgotājus Latvijā ietekmē tas, ka kāda nozīmīga klientu daļa kopš šī gada sākuma pēc degvielas izvēlējušies doties uz Lietuvu, jo tur tā vienkārši ir lētāka. Šo klientu vidū ir gan fiziskas, gan juridiskas personas. Tirgotāji saka, ka vairāki transportpārvadājumu uzņēmumi lielākoties degvielu iegādājas Lietuvā. Lai arī asociācija iepriekš jau paudusi bažas par akcīze celšanas iespējamo negatīvo ietekmi, valdības pārstāvji notikušajās darba grupās teikuši, ka ministriju prognozes un aprēķini liecinot, ka akcīzes paaugstināšana Latvijā būtiski degvielas tirdzniecību neietekmēšot. Taču šī gada pirmā ceturkšņa novērojumi liecina, ka kaut kāda ietekme būs noteikti. Tas, kas valstij būtu bijis jādara, bet tā izvēlējās nedarīt, bija sinhronizēta akcīzes nodokļu paaugstināšana. Proti, veikt nodokļu izmaiņas tā, lai tās daudzmaz izlīdzinātu degvielas cenas Baltijas reģionā. Mums nekādā veidā nav izdevīgi kļūt dārgākiem par mūsu kaimiņiem. Valsts puse argumentēja, ka ir jāpalielina budžets, taču ir netālredzīgi to darīt, paaugstinot akcīzi un neierēķinot, ka tepat kaimiņvalstī Lietuvā degviela būs lētāka, kas ilgtermiņā veicinās degvielas tirdzniecības samazinājumu Latvijā, bet pieaugumu Lietuvā. Degvielas tirgotāji šogad turpina kases sistēmu reformas. Nozarē ir ap 70 000 tirdzniecības vietu, kurās jāveic izmaiņas, lai nodrošinātu atbilstību normatīviem. Vienlaikus tirgotāji fokusējas uz servisa paaugstināšanu, jo ir skaidrs, ka ik gadu klientu prasības pieaug. Turklāt jāņem vērā, ka degvielas uzpildes stacijas (DUS) jau sen vairs nav tikai vieta, uz kuru brauc iepildīt degvielu. Proti, DUS sevī koncentrē vairākus pakalpojumus – kafija, tualete, uzkodas, ēdiens un citi labumi ir kļuvuši par normu, ko no DUS sagaida klienti. Tāpēc ir arī loģiski, ka degvielas tirgotāji strādā un iegulda arī sava piedāvātā un nodrošinātā servisa pakalpojumu pilnveidošanā. Vēl kāda lieta, uz ko degvielas tirgū ir jāfokusējas, ir saistīta ar Eiropas Savienības dalībvalstu apņemšanos nodrošināt, ka transportā 2020. gadā no atjaunojamiem energoresursiem saražotas enerģijas īpatsvars ir vismaz 10% no enerģijas galapatēriņa transporta sektorā. Šie plāni visvairāk skars tieši dīzeļdegvielu.