Ienākt

Autors: Ieva Plaude-Rēlingere (Latvijas Kosmētikas ražotāju asociācijas valdes priekšsēdētāja ) Avots: LBGP

Eksporta apjomi sasniegs 25-30 miljonus eiro

Asociācijas apkopotie dati liecina, ka Latvijas kosmētikas tirgus ir aptuveni 160 miljonu eiro liels, proti, Latvijā gada laikā tiek pārdoti dažādi kosmētikas produkti minētās summas vērtībā. Līdzīgi kā Eiropā, vadošās produktu kategorijas vietējā tirgū ir ādas un matu kopšanas līdzekļi, savukārt mazāko īpatsvaru ieņem dekoratīvā kosmētika. Turklāt pārdotās kosmētikas apjomi turpina pieaugt visos noieta kanālos, taču visstraujāk pieaugusi e-komercija. Latvijā pēdējā gada laikā kosmētikas tirdzniecība internetā pieaugusi par vairāk nekā 40%, un prognozējams, ka turpmāk šis pieaugums varēt saglabāties 20% robežās. Vienlaikus jāņem vērā, ka nozarē konkurence ir liela, īpaši tā saucamajā "mainstream" segmentā, kur uzņēmumi konkurē ar apjomiem un cenu. Runājot par nozares eksporta potenciālu, prognozējams, ka tuvākajos pāris gados Latvijas kosmētikas ražotāju eksporta apjomi augs un nostabilizēsies 25-30 miljonu eiro robežās. Asociācijas apkopotie dati liecina, ka vietējie kosmētikas ražotāji gadā eksportē produkciju aptuveni 20 miljonu eiro vērtībā un to eksporta apjoms ik gadu pieaug par aptuveni 5%. Galvenie eksporta partneri ir Eiropas Savienības (ES) dalībvalstis, taču pērn strauji audzis eksports uz trešajām pasaules valstīm, atsevišķiem uzņēmumiem kāpjot pat par 60–70%. Kosmētikas ražošanas nozarē Latvijas uzņēmumi Eiropas mērogā nevar konkurēt ar eksporta apjomiem, bet ar unikāliem nišas produktiem, kuros ir ļoti spēcīgi. Eiropas iekšējās tirdzniecības apjoms ir aptuveni 25 miljardus eiro liels, un pēdējos gados tas nepārtraukti ir pieaudzis, kas norāda uz milzīgu potenciālu Latvijas uzņēmējiem. Tajā pašā laikā tirgū saglabājas liela konkurence, jo Eiropā ir gandrīz 5000 mazo un vidējo uzņēmumu, kas ražo kosmētiku un ir tieši konkurenti mūsu ražotājiem. Prognozējams, ka tuvāko pāris gadu laikā Latvijas ražotāju eksporta apjomi augs un nostabilizēsies 25–30 miljonu eiro robežās. Atbilstoši kompānijas "Colipa Market Performance" datiem, Latvijas iedzīvotāji kosmētikai gadā vidēji tērē 81 eiro, kas ir viens no zemākajiem rādītājiem Eiropā, kur viens iedzīvotājs gadā kosmētikai tērē aptuveni 134 eiro. Visvairāk par kosmētiku maksā Šveices iedzīvotāji – divas reizes vairāk nekā vidēji Eiropā. Līdzīgi kā Eiropā, Latvijā vadošā produktu kategorija ir ādas kopšanas līdzekļi, bet mazāku īpatsvaru ieņem dekoratīvā kosmētika. Skaidrs, ka izdevumus par kosmētiku ietekmē produktu cena un iedzīvotāju pirktspēja konkrētajā valstī. Tajā pašā laikā dati rāda, ka citu valstu iedzīvotāji daudz biežāk izvēlas sevi palutināt, iegādājoties dažādus kosmētikas un skaistumkopšanas līdzekļus. Arī Latvijā mēs arvien biežāk varam novērot, ka cilvēki atvēl papildu līdzekļus kosmētikas iegādei, pievēršot lielāku uzmanību tās kvalitātei, produktu sastāvam un izcelsmes valstij. Par to liecina gan kosmētikas tirgus pieaugums, gan arī pirktspējas palielināšanās pēdējo gadu laikā.