Ienākt

Tūrisms, viesmīlība, izklaide

Izklaide un sports Naktsmājas, tūrisms
Ēdināšana

Industrijas jaunumi

Viedoklis

Pozitīvas izmaiņas saistībā ar ceļojumu iepriekšpārdošanu

Leonīds Močeņovs, SIA “Novatours” direktors

Pagājušajā gadā populārāko galamērķu vidū atgriezās iepriekšējie līderi - ziemas periodā Ēģiptes kūrortpilsēts Hurgada un Šarm eš Šeiha, bet vasaras periodā - Turcija. Pirms pāris gadiem saistībā ar ģeopolitiskajām problēmām, terorismu, tāpat aviokatastrofu Sīnāja pussalā krietni samazinās ceļojumu apmēri uz Ēģipti. Apjomi Hurgadā bija ļoti mazi, bet lidojumi uz Šarm eš Šeihu vispār bija atcelti. Savukārt Turcijā kritumu izraisīja nemieri, tostarp Stambulā, kā arī mēģinājumi gāzt no amata Turcijas prezidentu Redžepu Tajipu Erdoanu. Taču pērn ceļojumu apjoms bija atgriezies līmenī, kādā bijām pirms diviem gadiem, un arī šogad prognozējam, ka pieprasījums pēc ceļojumiem uz Turciju krietni pieaugs. To pašu varam teikt par Ēģipti, turklāt jau šajā ziemas periodā ir atsākušies lidojumi uz Šarm eš Šeihu - notiek divi lidojumi nedēļā. Tāpat divi lidojumi nedēļā notiek uz Hurgadu, kamēr pagājušajā gadā bija tikai viens lidojums nedēļā. Attiecīgi apjomi ir labā līmenī.
Svarīgs jautājums ir pašizmaksa un degvielas cena, kas pakāpeniski aug. Tāpat svarīgas ir valūtas svārstības. Eiropas valstīs viesnīcām cenas gadā vidēji kāpj par 10-15%, savukārt Turcijā cenas ir salīdzinoši stabilas. Ņemot vērā tūristu plūsmas kritumu, viņi cenas neceļ, lai atgūtu klientus. Gan Turcijai, gan Ēģiptei vēl ir jāattīra savs imidžs, un šķiet, ka tas notiek diezgan veiksmīgi. Par ceļotāju drošību tiek ļoti domāts. Piemēram, Hurgadas lidostā drošības pārbaudes notiek trīs līmeņos. Salīdzinājumam - Rīgas lidostā tikai vienā līmenī. Tāpat katrā viesnīcā ir apsardze, detektori u.tml. Gan Ēģiptē, gan Turcijā ir veikti lieli ieguldījumi drošības uzlabošanai. Lai gan izskatās, ka pasaulē visam cenas pakāpeniski aug, mēs neprognozējam strauju cenu kāpumu nozarē.

Tāpat novērojam pozitīvas izmaiņas saistībā ar ceļojumu iepriekšpārdošanu. Kaut arī izmaksas dažādiem galamērķiem ir atšķirīgas, vidēji klienta budžets ir aptuveni 700 eiro. Apmēram 60% klientu ir gatavi pirkt ceļojumus laicīgi, lai saņemtu kādas priekšrocības, piemēram, iespējams izvēlēties jebkuru datumu, jebkuru virzienu, jebkuru periodu, kā arī pasūtīt viesnīcas numura tipu. Šim rādītājam ir tendence katru gadu pieaugt. Ceļojumu iepriekšpārdošanas pirmajā posmā piedāvājumu loks ir plašs, kā arī tiek piedāvāta zemākā cena, par kādu attiecīgais ceļojums tiks pārdots. Iepriekš lielākā daļa klientu ceļojumus iegādājās pēdējā brīdī - sēdēja un gaidīja zemākās cenas, mazāku uzmanību pievēršot galamērķim. Taču tagad cilvēki zina, uz kurieni vēlas braukt. Pamatvirzieni ir Turcija, Grieķija, Bulgārija, un lielākā daļa uz šīm vietām brauc atkārtoti. Turklāt, ja analizējam pagājušā gada rādītājus, jānorāda, ka nereti bijuši periodi, kad ne tikai viesnīcās, bet arī lidmašīnās nav bijis brīvu vietu ceļojumiem no jūlija līdz septembrim. Tāpēc mēs aktīvi cenšamies potenciālajiem klientiem skaidrot, ka ceļojumu iegāde jāveic laicīgi. Savukārt tie, kas paši iegādājas lētos aviolidojumus un pēc tam viesnīcas meklējumos vēršas pie tūroperatora, ir jauni cilvēki, kas cenšas ekonomēt līdzekļus. Tāpat mēs, ja redzam, ka čartera reisā ir palikušas brīvas vietas, varam piedāvāt tās tirgū par zemu cenu. Kopumā šī klientu kategorija ir apmēram 20-22%, bet jāatzīmē, ka tās pieaugums nav tik straujš, kā varētu domāt, - apmēram 1-2% gadā.

Pagājušajā gadā notika aktīvs darbs pie jaunā tūrisma nozari regulējošā likuma, kas būs liels ieguvums mūsu klientiem - ar regulējumu tiek sperts nākamais solis, lai pakalpojumu kvalitāti vēl paaugstinātu. Lai gan ne lielā apjomā, bet joprojām ir sastopami cenu dempinga, patērētāju maldināšanas u.tml. gadījumi, ir ēnu ekonomika. Varam konstatēt, ka neliela kompāniju daļa izmaksā algas aploksnē, un tie ir riski. Ceram, ka līdz ar jauno regulējumu pelēkās ekonomikas daļa samazināsies. Pirmkārt, tiks ieviesta kompāniju licencēšana. Ja kāda kompānija īstenos negodīgu komercpraksi, Patērētāju tiesību aizsardzības centrs kas veiks licencēšanu, varēs atņemt attiecīgajai kompānijai licenci. Būs noteikts mehānisms, kā tas notiks.

Tāpat būs jauns algoritms un jauna kontroles procedūra saistībā ar iemaksātās naudas garantiju. Mūsu klienti ir gatavi rezervēt ceļojumu un iemaksāt naudiņu jo ātrāk, jo labāk. Līdz ar jaunajiem noteikumiem viņu iemaksātā nauda tiks apdrošināta, attiecīgi klienti varēs būt droši, ka viņi iemaksāto naudu nezaudēs. Jaunais regulējums mainīs apdrošināšanas apjomus, jo šobrīd varam konstatēt, ka lielākā daļa tūroperatoru un aģentūru izmanto tikai minimālo līmeni - 28 000 eiro apmērā, kas ir mazs apjoms. Piemēram, ar šo summu nav iespējams segt pat pusi viena čartera lidojuma izmaksu. Ceram, ka mehānisms būs skaidrs un notiks kontroles, tādējādi nodrošinot labāku pakalpojumu kvalitāti.

Lasīt vairāk

TOP 5 ZIŅAS

01. Aicina valdību lemt par jauna līmeņa starptautiska konferenču centra izveidi Rīgā

Latvijas Kongresa biroja (LKB), Latvijas Tūrisma aģentu un operatoru asociācijas (ALTA) un Latvijas Viesnīcu un restorānu asociācijas (LVRA) pārstāvji atklātā vēstulē Ministru prezidentam Mārim Kučinskim (ZZS), ekonomikas ministram Arvilam Ašeradenam (V) un finanšu ministrei Danai Reizniecei-Ozolai (ZZS) pauduši aicinājumu valdības pārstāvjus lemt par jauna līmeņa starptautiska konferenču centra izveidi Rīgā.

Tūrisma pārstāvji uzsver, ka pašlaik Rīga spēj kvalitatīvi uzņemt tikai līdz 500 cilvēku lielas konferences, tādēļ Rīgā nepieciešams izveidot konferenču centru ar atbilstošu infrastruktūru, kas spētu uzņemt līdz pat 3000 delegātu starptautiskas konferences.

Nozares ekspertu aprēķini liecina, ka, neattīstot darījumu tūrismu, ik gadu tiek zaudēts potenciālais kopējais pienesums Latvijas ekonomikai līdz pat 30 miljoniem eiro gadā, ko veido gan tiešie pievienotās vērtības nodokļa ieņēmumi valsts budžetā, gan darījumu tūristu iztērētās naudas apmērs kopumā.

Lasīt vairāk

02. OECD: Latvijas tūrisma nozarē pieaug dalītās ekonomikas nozīme

Ekonomiskās sadarbības un attīstības organizācija (OECD) apskatā par 2018.gada tendencēm un rīcībpolitikas aktualitātēm tūrisma jomā "Tourism Trends & Policies 2018" secinājusi, ka pēdējo gadu laikā Latvijā palielinājies pieejamo viesnīcu skaits, kā arī pieaugusi "dalītās" ekonomikas ietekme - aptuveni 10% tūristu Latvijā izmanto starptautiskā mājokļu iznomāšanas portāla "Airbnb" vai līdzīgu pakalpojumu sniedzēju sniegtās iespējas.

Tāpat OECD konstatējusi, ka Latvijas tūrisma nozare turpina augt vienmērīgi, jo īpaši tūristu skaita un to uzturēšanās ilguma ziņā. Tomēr tajā pašā laikā kopējie ieņēmumi valstij no ārvalstu tūristiem pieaug lēnāk kā iepriekš prognozēts. OECD kā būtiskākos Latvijas tūrisma politikas izaicinājumus min tūrisma piedāvājuma kvalitātes celšanu, izglītības un prasmju uzlabošanu, darījumu un veselības tūrisma attīstību cīņai ar sezonalitāti, kā arī Latvijas konkurētspējas nostiprināšanu reģionā.

Savukārt kā Latvijas konkurētspējīgākie tūrisma produkti minēti konferenču un izstāžu tūrisms, veselības, dabas, kultūras un radošo industriju tūrisms.

Lasīt vairāk

03. Liepājas Universitāte apsver starptautiskajam tūrismam veltītas maģistrantūras programmas izveidi

Liepājas Universitātes pārstāvji šā gada martā tikāss ar Liepājas domes priekšsēdētāja vietniekiem Ati Deksni (LRA) un Ģirtu Kronbergu (LRA), lai pārrunātu nepieciešamību veidot jaunu maģistra programmu, kas saistīta ar starptautisko tūrismu un kultūras vadību.

Kopēju pārrunu rezultātā radusies ideja par iespējamu trīspusējas maģistra programmas veidošanu, kurā piedalītos Liepājas Universitāte, Lietuvas un kāda no Eiropas augstskolām.

Lasīt vairāk

04. Rīga kļuvusi par piekto labāko Eiropas tūrisma galamērķi šogad

Latvijas galvaspilsēta Rīga sacensībā par Eiropas labākā tūrisma galamērķa jeb "European Best Destination" titulu 2018.gadā ieguvusi piekto vietu. Eiropas labāko tūrisma galamērķu pieciniekā iekļuvušas arī Bilbao Spānijā, Kolmāra Francijā un Hvaras sala Horvātijā.

Par Eiropas labāko tūrisma galamērķi šogad atzīta Polijas pilsēta Vroclava. Eiropas labākais tūrisma galamērķis noteikts balsojumā interneta vietnē "europeanbestdestinations.com", kas norisinājās līdz šā gada 8.februārim.

Šogad uz Eiropas labākā tūrisma galamērķa titulu pretendēja 20 Eiropas pilsētas, kas kopumā saņēmušas vairāk nekā 320 000 balsu no 162 dažādām valstīm. Par Rīgu balsojuši gandrīz 30 000 vietējo un ārvalstu iedzīvotāju. Eiropas labākais galamērķis noteikts devīto gadu pēc kārtas, un Rīga balsojumā iekļauta otro reizi. Konkursu rīko Eiropas organizācija “European Best Destinations”, kas izveidota kultūras un tūrisma veicināšanai Eiropā.

Lasīt vairāk

05. Projekts ”LatviaRoadTrip” nominēts tūrisma nozares apbalvojumam "World Travel Awards"

Latvijas Investīciju un attīstības aģentūras (LIAA) digitālā mārketinga projekts "LatviaRoadTrip" nominēts tūrisma nozares apbalvojumam "World Travel Awards" kategorijā "Europe's Leading Tourism Development Project 2018" ("Eiropas vadošais tūrisma attīstības projekts 2018"). Konkursā pieteiktā Latvijas tūrisma attīstības projekta pamatā ir digitālā mārketinga kampaņa "LatviaRoadTrip", kuras laikā Ziemeļvalstu blogeri apceļoja Kurzemi, Vidzemi un Latgali dažādos maršrutos un laikos.

Redzētais un piedzīvotais Latvijā pārtapa publikācijās braucienu dalībnieku blogu vietnēs, un ir atspoguļots "Twitter", "Facebook", "Instagram" un citos sociālajos tīklos. Pieteikums konkursam sagatavots kopīgi ar Ziemeļvalstu ceļojumu blogeru apvienību "Nordic Travel Blogers" (Nordic TB).

"Pasaules ceļojumu godalga" ir dibināta 1993.gadā un ar to apbalvo lielākās ar tūrismu saistītās organizācijas dažādās nozaru kategorijās, sākot ar aviokompānijām, viesnīcām, kūrortiem un kruīziem līdz kredītkartēm, automobiļu nomas kompānijām un viesnīcu rezervēšanas servisam. Svinīgā konkursa apbalvošanas ceremonija šogad notiks 30.jūnijā Grieķijas galvaspilsētā Atēnās.

Lasīt vairāk

Panākumi un neveiksmes

Tendence

Nozares panākumi

Nepalielina PVN tūristu izmitināšanas pakalpojumiem

Šā gada marta beigās tūrisma organizācijas publiski pauda neapmierinātību par Finanšu ministrijas (FM) ierosinājumu palielināt pievienotās vērtības nodokli (PVN) tūristu izmitināšanas pakalpojumiem no 12% uz 21%. Nozares pārstāvji norādīja, ka šādas iniciatīvas īstenošana Latviju padarītu par nekonkurētspējīgu tūrisma galamērķi, jo daudziem tūrisma jomā strādājošajiem sava darbība būtu jāpārtrauc. Pēc sarunas ar nozares pārstāvjiem ekonomikas ministrs Arvils Ašeradens atzina, ka PVN likmes

Nozares neveiksmes

VID un LVRA noslēgtā sadarbība negūst cerēto nozares uzņēmēju atbalstu

Valsts ieņēmumu dienests (VID) un Latvijas Viesnīcu un restorānu asociācija (LVRA) šā gada jūlijā parakstīja vienošanos par sadarbību, lai mazinātu ēnu ekonomiku izmitināšanas un ēdināšanas uzņēmumu vidū. Vienlaikus tika uzsākta kopīga izglītojoša akcija "Prasi čeku!". Tomēr vairāki restorānu īpašnieki pauda kritiku uzsāktās kampaņas lietderīgumam, uzsverot komunikācijas trūkumu starp LVRA un tās biedriem par sadarbību ar VID. LVRA noraidīja pārmetumus, savukārt VID skaidroja, ka šī akcija ir

 

Nozares fakti

Izaicinājumi un atbalsts

Atbalsts nozarei

Tūrisma sakaru veidošana Āzijā
Ņemot vērā Āzijas tirgus stabilo potenciālu, Latvijas Investīciju un attīstības aģentūra (LIAA) šā gada maijā parakstīja līgumu par ilgtermiņa sadarbību tūrismā ar uzņēmumu "Alibaba Group" lielākajā Ķīnas tūrisma interneta platformā "Alitrip", lai veicinātu Latvijas atpazīstamību un sekmētu tūrisma biznesa iespējas ar Ķīnu. Savukārt šā gada jūlijā LIAA bija viena no organizatoriem tūrismam veltītu pasākumu kopumu “Baltic Road Show” trīs Japānas lielākajās pilsētās – Fukokā, Osakā un Tokijā, kur tika prezentētas tūrisma iespējas Baltijas valstīs.

Eiropas atbalsts reģionālā tūrisma attīstībai
Latvijā, kā arī pārējās Baltijas valstīs, šogad uzsākti vairāki projekti Eiropas Reģionālā attīstības fonda pārrobežu programmu ““Interreg” Igaunija–Latvija un “Interreg” Lietuva–Latvija” ietvaros, lai veicinātu reģionālā tūrisma attīstību. Paredzēts, ka projektu aktivitātes sekmēs veiksmīgāku Baltijas valstīs esošo dabas, kultūras, dārzkopības un lauksaimniecības mantojuma un vērtību iekļaušanu dažādos tūrisma piedāvājumos un padarīs vairākas reģionos esošās saimniecības par tūristu apskates vērtiem objektiem, tādējādi padarot Baltijas reģionu par pievilcīgu galamērķi ārvalstu tūristiem.

Izaicinājumi nozarē

Apgrūtināta nodokļu administrēšana no portālu Airbnb.com un Booking.com darbības Latvijā
Valsts ieņēmumu dienests (VID) paudis, ka starptautiskā mājokļu iznomāšanas portāls Airbnb.com un viesnīcu rezervēšanas portāls Booking.com ir visu Eiropas nodokļu administrāciju, tostarp Latvijas, problēma. Īsi pēc tam Airbnb.com brīvprātīgi Latvijai samaksājis pievienotās vērtības nodokli (PVN) 100 000 eiro apmērā, tomēr VID nav pārliecināts, vai tas ir viss apmērs, kas portālam būtu jādeklarē Latvijā. Turpretī ar Booking.com risinājums par Latvijā veiktu darījumu nodokļu nomaksu neesot panākts. Latvijas Viesnīcu un restorānu asociācijas ieskatā tas būtu izdarāms, piemērojot PVN rēķiniem par Booking.com komisijas maksām par Latvijā sniegtajiem pakalpojumiem un apkopojot Booking.com sistēmā pieejamos apartamentus.

Nozares skaitļos

Virsnozaru īpatsvars

Uzņēmumi, kuru apgrozījums ir virs 145 000 EUR201420152016
Apkopoto uzņēmumu skaits 994 1 023 1 039
Darbinieku skaits, tūkst. 29 30 31
Peļņa, milj. EUR 72 61 68
Rentabilitāte, % 6.32 4.93 5.49
Apgrozījums, milj. EUR 1 136 1 234 1 243
Apgrozījuma izmaiņas 7.86 8.63 0.71
Lejuplādēt XLS

Virsnozares skaitļos

TOP 10 - lielākie uzņēmumi pēc 2016. gada apgrozījuma

Tabulā atspoguļoti sekojoši Tūrisms, viesmīlība, izklaide rādītāji par 2016 gadu - neto apgrozījums (tūkst., EUR), apgrozījuma izmaiņas pret 2015 gadu procnetos, peļņa (tūkst., EUR), rentabilitāte un darbinieku skaits lielākie uzņēmumi pēc apgrozījuma ir ALFOR, SIA, Olympic Casino Latvia, SIA, LIDO, AS, JOKER LTD, SIA, PREMIER RESTAURANTS LATVIA, SIA. Industrijas nozares ir sekojošas: Izklaide un sports, Naktsmājas, tūrisms, Ēdināšana

Nosaukums   Nozare 2016. g. neto apgrozījums,
tūkst. EUR
Apgrozījuma izmaiņas,
pret 2015. g., %
2016. g. peļņa,
tūkst. EUR
Rentabilitāte Darbinieku skaits
1. ALFOR, SIA
Mārupe, Plieņciema 12, Mārupes n., LV-2167 T. 67301000
Spēļu zāles, kazino 65 127 7.76 14 540 22.32% 925
2. Olympic Casino Latvia, SIA
Kronvalda bulvāris 3, Rīga, LV-1010 T. 67892975
Spēļu zāles, kazino 51 645 2.18 18 728 36.26% 751
3. LIDO, AS
Ķengaraga 6a, Rīga, LV-1063 T. 67041201
Ēdināšanas uzņēmumi 36 463 8.01 229 0.63% 996
4. JOKER LTD, SIA
Katrīnas 12, Rīga, LV-1045 T. 67321251
Spēļu zāļu, kazino aprīkojums 33 034 10.06 9 439 28.58% 450
5. PREMIER RESTAURANTS LATVIA, SIA
Duntes 6, Rīga, LV-1013 T. 67242319
Ēdināšanas uzņēmumi 31 841 2.81 1 135 3.57% 727
6. Latvijas Loto, Valsts AS
Meistaru 19, Rīga, LV-1050 T. 67227728
Loterijas 29 318 18.76 5 000 17.05% 97
7. Admirāļu klubs, SIA
Mārupe, Plieņciema 12, Mārupes n., LV-2167 T. 67301000
Spēļu zāles, kazino 24 008 10.69 5 101 21.25% 243
8. VIESNĪCA "LATVIJA", AS
Elizabetes 55, Rīga, LV-1010 T. 67772222
Viesnīcas 21 190 -1.21 2 675 12.62% 298
9. NOVATOURS, SIA
Rīga, Krišjāņa Valdemāra iela 100, LV-1013
Tūrisms un viesnīcu rezervēšana 20 778 -4.96 447 2.15% 69
10. TEZ TOUR, SIA
Mārupe, Ziedleju 6, Mārupes n., LV-2167 T. 90006000
Tūrisms un viesnīcu rezervēšana 18 734 -14.47 310 1.65% 30

Viedokļi

Autors: Inga Kavaca

Stabilizējies pieprasījums pēc tūrisma aģentūru un tūroperatoru piedāvātajiem ceļojumiem

Tūrisma nozarē gada sākums vērtējams ar vārdu “stabilitāte”, jo nav novērojamas pieprasījuma svārstības, kādas tās bija 2016. gadā. Tolaik katrs mēnesis pieprasījuma ziņā atšķīrās, ko ietekmēja terorakti un bēgļu situācija Eiropā. Daudzus gadus pieprasītākais atpūtas galamērķis Latvijas ceļotāju vidū ir bijusi Turcijas Vidusjūras piekraste, kūrorti pie Antālijas, bet 2016. gadā bija ievērojams pieprasījuma kritums uz šo galamērķi bēgļu situācijas dēļ. Savukārt 2017. gads iezīmē tendenci atkal lasīt tālāk

Autors: Jānis Pinnis

Pieaug ceļotāju skaits no tālajiem tirgiem

Mums vasaras periods izteikti izceļas, bet ziemā viesnīcu noslodzes rādītāji ir tikai ap 40%, kas ir ļoti vāji. Tas ietekmē arī gada kopējos rādītājus, jo zemās noslodzes periods mums ir ilgs – no oktobra līdz pat aprīlim, tādēļ noslodzes rādītāju izlīdzināšanai būtu nepieciešams ļoti ilgs laiks. Tam par noteicošo faktoru varētu uzskatīt konferenču un biznesa tūrismu, kura attīstībā Latvijā nav pietiekami izdarīts. Mums ir ļoti laba aviosatiksme, tādēļ tas ir tikai darba jautājums, lai ar šiem lasīt tālāk