Ienākt

Tūrisms, viesmīlība, izklaide

Izklaide un sports Naktsmājas, tūrisms
Ēdināšana

Panākumi un neveiksmes

Tendence

Nozares panākumi

Nepalielina PVN tūristu izmitināšanas pakalpojumiem

Šā gada marta beigās tūrisma organizācijas publiski pauda neapmierinātību par Finanšu ministrijas (FM) ierosinājumu palielināt pievienotās vērtības nodokli (PVN) tūristu izmitināšanas pakalpojumiem no 12% uz 21%. Nozares pārstāvji norādīja, ka šādas iniciatīvas īstenošana Latviju padarītu par nekonkurētspējīgu tūrisma galamērķi, jo daudziem tūrisma jomā strādājošajiem sava darbība būtu jāpārtrauc. Pēc sarunas ar nozares pārstāvjiem ekonomikas ministrs Arvils Ašeradens atzina, ka PVN likmes

Nozares neveiksmes

VID un LVRA noslēgtā sadarbība negūst cerēto nozares uzņēmēju atbalstu

Valsts ieņēmumu dienests (VID) un Latvijas Viesnīcu un restorānu asociācija (LVRA) šā gada jūlijā parakstīja vienošanos par sadarbību, lai mazinātu ēnu ekonomiku izmitināšanas un ēdināšanas uzņēmumu vidū. Vienlaikus tika uzsākta kopīga izglītojoša akcija "Prasi čeku!". Tomēr vairāki restorānu īpašnieki pauda kritiku uzsāktās kampaņas lietderīgumam, uzsverot komunikācijas trūkumu starp LVRA un tās biedriem par sadarbību ar VID. LVRA noraidīja pārmetumus, savukārt VID skaidroja, ka šī akcija ir

 

Nozares fakti

Izaicinājumi un atbalsts

Atbalsts nozarei

Tūrisma sakaru veidošana Āzijā
Ņemot vērā Āzijas tirgus stabilo potenciālu, Latvijas Investīciju un attīstības aģentūra (LIAA) šā gada maijā parakstīja līgumu par ilgtermiņa sadarbību tūrismā ar uzņēmumu "Alibaba Group" lielākajā Ķīnas tūrisma interneta platformā "Alitrip", lai veicinātu Latvijas atpazīstamību un sekmētu tūrisma biznesa iespējas ar Ķīnu. Savukārt šā gada jūlijā LIAA bija viena no organizatoriem tūrismam veltītu pasākumu kopumu “Baltic Road Show” trīs Japānas lielākajās pilsētās – Fukokā, Osakā un Tokijā, kur tika prezentētas tūrisma iespējas Baltijas valstīs.

Eiropas atbalsts reģionālā tūrisma attīstībai
Latvijā, kā arī pārējās Baltijas valstīs, šogad uzsākti vairāki projekti Eiropas Reģionālā attīstības fonda pārrobežu programmu ““Interreg” Igaunija–Latvija un “Interreg” Lietuva–Latvija” ietvaros, lai veicinātu reģionālā tūrisma attīstību. Paredzēts, ka projektu aktivitātes sekmēs veiksmīgāku Baltijas valstīs esošo dabas, kultūras, dārzkopības un lauksaimniecības mantojuma un vērtību iekļaušanu dažādos tūrisma piedāvājumos un padarīs vairākas reģionos esošās saimniecības par tūristu apskates vērtiem objektiem, tādējādi padarot Baltijas reģionu par pievilcīgu galamērķi ārvalstu tūristiem.

Izaicinājumi nozarē

Apgrūtināta nodokļu administrēšana no portālu Airbnb.com un Booking.com darbības Latvijā
Valsts ieņēmumu dienests (VID) paudis, ka starptautiskā mājokļu iznomāšanas portāls Airbnb.com un viesnīcu rezervēšanas portāls Booking.com ir visu Eiropas nodokļu administrāciju, tostarp Latvijas, problēma. Īsi pēc tam Airbnb.com brīvprātīgi Latvijai samaksājis pievienotās vērtības nodokli (PVN) 100 000 eiro apmērā, tomēr VID nav pārliecināts, vai tas ir viss apmērs, kas portālam būtu jādeklarē Latvijā. Turpretī ar Booking.com risinājums par Latvijā veiktu darījumu nodokļu nomaksu neesot panākts. Latvijas Viesnīcu un restorānu asociācijas ieskatā tas būtu izdarāms, piemērojot PVN rēķiniem par Booking.com komisijas maksām par Latvijā sniegtajiem pakalpojumiem un apkopojot Booking.com sistēmā pieejamos apartamentus.

Nozares skaitļos

Virsnozaru īpatsvars

Uzņēmumi, kuru apgrozījums ir virs 145 000 EUR201420152016
Apkopoto uzņēmumu skaits 994 1 023 1 039
Darbinieku skaits, tūkst. 29 30 31
Peļņa, milj. EUR 72 61 68
Rentabilitāte, % 6.32 4.93 5.49
Apgrozījums, milj. EUR 1 136 1 234 1 243
Apgrozījuma izmaiņas 7.86 8.63 0.71
Lejuplādēt XLS

Virsnozares skaitļos

TOP 10 - lielākie uzņēmumi pēc 2016. gada apgrozījuma

Tabulā atspoguļoti sekojoši Tūrisms, viesmīlība, izklaide rādītāji par 2016 gadu - neto apgrozījums (tūkst., EUR), apgrozījuma izmaiņas pret 2015 gadu procnetos, peļņa (tūkst., EUR), rentabilitāte un darbinieku skaits lielākie uzņēmumi pēc apgrozījuma ir ALFOR, SIA, Olympic Casino Latvia, SIA, LIDO, AS, JOKER LTD, SIA, PREMIER RESTAURANTS LATVIA, SIA. Industrijas nozares ir sekojošas: Izklaide un sports, Naktsmājas, tūrisms, Ēdināšana

Nosaukums   Nozare 2016. g. neto apgrozījums,
tūkst. EUR
Apgrozījuma izmaiņas,
pret 2015. g., %
2016. g. peļņa,
tūkst. EUR
Rentabilitāte Darbinieku skaits
1. ALFOR, SIA
Mārupe, Plieņciema 12, Mārupes n., LV-2167 T. 67301000
Spēļu zāles, kazino 65 127 7.76 14 540 22.32% 925
2. Olympic Casino Latvia, SIA
Kronvalda bulvāris 3, Rīga, LV-1010 T. 67892975
Spēļu zāles, kazino 51 645 2.18 18 728 36.26% 751
3. LIDO, AS
Ķengaraga 6a, Rīga, LV-1063 T. 67041201
Ēdināšanas uzņēmumi 36 463 8.01 229 0.63% 996
4. JOKER LTD, SIA
Katrīnas 12, Rīga, LV-1045 T. 67321251
Spēļu zāļu, kazino aprīkojums 33 034 10.06 9 439 28.58% 450
5. PREMIER RESTAURANTS LATVIA, SIA
Duntes 6, Rīga, LV-1013 T. 67242319
Ēdināšanas uzņēmumi 31 841 2.81 1 135 3.57% 727
6. Latvijas Loto, Valsts AS
Meistaru 19, Rīga, LV-1050 T. 67227728
Loterijas 29 318 18.76 5 000 17.05% 97
7. Admirāļu klubs, SIA
Mārupe, Plieņciema 12, Mārupes n., LV-2167 T. 67301000
Spēļu zāles, kazino 24 008 10.69 5 101 21.25% 243
8. VIESNĪCA "LATVIJA", AS
Elizabetes 55, Rīga, LV-1010 T. 67772222
Viesnīcas 21 190 -1.21 2 675 12.62% 298
9. NOVATOURS, SIA
Rīga, Krišjāņa Valdemāra iela 100, LV-1013
Tūrisms un viesnīcu rezervēšana 20 778 -4.96 447 2.15% 69
10. TEZ TOUR, SIA
Mārupe, Ziedleju 6, Mārupes n., LV-2167 T. 90006000
Tūrisms un viesnīcu rezervēšana 18 734 -14.47 310 1.65% 30

Viedokļi

Autors: Inga Kavaca

Stabilizējies pieprasījums pēc tūrisma aģentūru un tūroperatoru piedāvātajiem ceļojumiem

Tūrisma nozarē gada sākums vērtējams ar vārdu “stabilitāte”, jo nav novērojamas pieprasījuma svārstības, kādas tās bija 2016. gadā. Tolaik katrs mēnesis pieprasījuma ziņā atšķīrās, ko ietekmēja terorakti un bēgļu situācija Eiropā. Daudzus gadus pieprasītākais atpūtas galamērķis Latvijas ceļotāju vidū ir bijusi Turcijas Vidusjūras piekraste, kūrorti pie Antālijas, bet 2016. gadā bija ievērojams pieprasījuma kritums uz šo galamērķi bēgļu situācijas dēļ. Savukārt 2017. gads iezīmē tendenci atkal lasīt tālāk

Autors: Jānis Pinnis

Pieaug ceļotāju skaits no tālajiem tirgiem

Mums vasaras periods izteikti izceļas, bet ziemā viesnīcu noslodzes rādītāji ir tikai ap 40%, kas ir ļoti vāji. Tas ietekmē arī gada kopējos rādītājus, jo zemās noslodzes periods mums ir ilgs – no oktobra līdz pat aprīlim, tādēļ noslodzes rādītāju izlīdzināšanai būtu nepieciešams ļoti ilgs laiks. Tam par noteicošo faktoru varētu uzskatīt konferenču un biznesa tūrismu, kura attīstībā Latvijā nav pietiekami izdarīts. Mums ir ļoti laba aviosatiksme, tādēļ tas ir tikai darba jautājums, lai ar šiem lasīt tālāk