Ienākt

Transports, loģistika, pārvadājumi

Autopārvadājumi Autotirgus un apkope
Aviopārvadājumi Dzelzceļa pārvadājumi
Loģistika, pārvadājumu un sūtījumu apkalpošana Ūdenspārvadājumi

Industrijas jaunumi

Viedoklis

Konkurences cīņa klientu servisa arēnā

Aleksejs Radionovs, "Wess Motors Toyota" izpilddirektors

Kopumā gada sākumu vērtējam pozitīvi – augam ātrāk nekā kopējais auto tirgus. "Wess Motors Toyota" pārdošanas apmēri pirmajos gada piecos mēnešos, salīdzinot ar attiecīgo periodu pērn, pieauguši par 21%, kamēr kopējais auto tirgus pieaugums Latvijā ir bijis 5,7%. Visstraujāk šogad audzis korporatīvais segments – šī gada piecos mēnešos pieaugums ir 40%. Tas liecina, ka līdz ar tirgus stabilitāti uzņēmumi ir kļuvuši daudz aktīvāki – paplašina sadarbības, atjauno un papildina autoparku, izvēloties ekonomiski pamatotus un izdevīgus risinājumus.

Pozitīvi vērtējam, ka lēnām, bet pakāpeniski sāk pieaugt arī privātpersonu segments – pieaugums ir gandrīz 11% salīdzinot ar iepriekšējo gadu, kas galvenokārt noticis pateicoties līzinga risinājumiem, kas kļuvuši daudz pieejamāki un to aktīvi izmanto gan privātpersonas, gan komercsegments. Arī mazlietoto auto segmentā kā dīleris novērojam pārdošanas apjoma pieaugumu, ir jūtami Valsts ieņēmumu dienesta un Ceļu satiksmes drošības direkcijas cīņas ar pelēko tirgu rezultāti – cilvēki arvien biežāk izvēlas uzticēties autorizētiem auto ražotāju pārstāvjiem un iegādāties automašīnu ar pārbaudītu, zināmu vēsturi.

Nelabvēlīgas sekas uz uzņēmējdarbību var atstāt ekonomiskās situācijas neprognozējamība, pēkšņas izmaiņas - krīzes, izmaiņas ekonomiskajā un nodokļu politikā un pat baumas ekonomikas jautājumos. Cilvēki kļūst piesardzīgāki un atliek pirkumus, kamēr situācija nekļūst stabilāka. Stabila, paredzama nākotne ir risinājums - auto industrija ir ārkārtīgi atkarīga no ekonomiskajiem satricinājumiem vai svārstībām. Otrs šķērslis attīstībai šobrīd ir darba spēka trūkums. Cilvēku aizbraukšanu izjūtam arī mēs - arvien grūtāk ir atrast kvalificētu personālu.

Taču, neskatoties uz to, kopējā turpmākās attīstības tendence vismaz šobrīd ir pozitīva un stabila. Viens no faktoriem, kas veicina pieprasījumu gan privātpersonu, gan komercsegmentā, ir kreditēšanas pieejamība. Nākamajā pusgadā prognozēju mērenu attīstības pieaugumu, tirgus pakāpeniski augs, ja vien to nesatricinās kādi nepatīkami lēmumi ekonomikā, piemēram, pēc vēlēšanām.

Konkurence tirgū ir ļoti izteikta un pircējs šajā situācijā tikai iegūst. Visi ražotāji ir attīstījuši inovācijas un piedāvā mūsdienīgas, ar jaunākajām tehnoloģijām aprīkotas automašīnas un kvalitātes starpība starp auto markām vai segmentiem nav vairs tik izteikta kā pirms gadiem desmit.

Līdz ar to cīņa notiek klientu servisa arēnā. Patlaban tirgū ir tāds termins kā "over expected" serviss, kas raksturojams kā dīleru centieni klientiem piedāvāt vairāk nekā klienti sagaida. Tas dīleris, kurš sniegs vairāk, sasniegs arī labākus rezultātus. Tātad izaicinājums ir sniegt šādu servisu.

Otrs izaicinājums ir cīņa par klientu, kas ir daudz asāka nekā jebkad agrāk. Iedzīvotāju skaits Latvijā turpina samazināties, taču auto dīleru skaits nav mainījies, tādēļ labāki rezultāti būs tam uzņēmējam, kas spēs nodrošināt labāku klientu apkalpošanu.

Lasīt vairāk

TOP 5 ZIŅAS

01. Baltijas valstis vienojas par regulāriem dzelzceļa pārvadājumiem

Latvijas, Lietuvas un Igaunijas dzelzceļa pārvadātāji parakstījuši vienošanos par "Amber Train" projektu, tādējādi liekot pamatu regulāriem pārvadājumiem, kas savienos visas trīs Baltijas valstis. Izmantojot dzelzceļa līniju "Amber Train", kravas no Rietumeiropas uz Baltijas reģionu tiks nogādātas būtiski ātrāk, ekonomiskāk un videi draudzīgākā veidā. Plānots,ka šis maršruts sniegs jaunas iespējas un priekšrocības visām trim Baltijas valstīm. Projekta īstenošanā ieguvēji būs visas trīs iesaistītās puses, jo "Amber Train" piedāvās ātru, uzticamu un efektīvu kravu pārvadājumu savienojumu starp Rietumeiropu un Ziemeļeiropu.

Sākot projekta īstenošanu, ir kritiski izvērtētas un uzlabotas arī tehniskās procedūras, piemēram, ieviešot elektronisko informācijas apmaiņu. Tādējādi ir radīta bāze tam, lai nodrošinātu daudz vienkāršāku kravu plūsmas organizēšanu.

"Amber Train" ir Latvijas, Lietuvas un Igaunijas dzelzceļa pārvadājumu uzņēmumu kopīgs projekts. Par tā izveidi vienošanās tika panākta Rīgā šogad martā. Projekts palīdzēs Baltijas valstīm kopīgi attīstīt kravu pārvadājumus, ļaujot ne tikai ietaupīt izmaksas klientiem un pārvadājumu operatoriem, bet arī samazināt vides piesārņojumu, trokšņu līmeni, satiksmes negadījumu un sastrēgumu skaitu.

Lasīt vairāk

02. "airBaltic" stratēģiskā investora meklēšana vēl turpinās, steigas nav

Latvijas lidsabiedrības "airBaltic" stratēģiskā investora meklēšana vēl turpinās, taču patlaban steigas nav, norādīja "airBaltic" prezidents Martins Gauss. Būtiskākais ir lidsabiedrības attīstības turpināšana - gan maršrutu paplašināšanā no Latvijas, Igaunijas un Lietuvas, gan lielākas un ekskluzīvākas flotes izveidošana. Tādējādi "airBaltic" kļūs par ļoti pievilcīgu lidsabiedrību potenciālajiem nākotnes investoriem. Arī satiksmes ministrs Uldis Augulis (ZZS) apliecināja, ka lidsabiedrībai "airBaltic" patlaban nav nekādas steigas investora piesaistē. Turklāt lidsabiedrības darbības rādītāji pērn un arī šogad neliecina, ka "airBaltic" būtu sliktā finanšu stāvoklī, kā tas bija 2015.gadā, kad investora piesaiste bija nepieciešama, lai izvairītos no "airBaltic" bankrota.

"airBaltic" strādā tik rezultatīvi un efektīvi, ka tā spēj pati nodrošināt savu darbību un attīstību, sedzot ikdienas izmaksas un finansējot savus darījumus. Proti, no valsts puses nav nepieciešamības iesaistīties "airBaltic" darbības finansēšanā.

Maija beigās "airBaltic" parakstīja līgumu ar lidmašīnu ražotāju "Bombardier Commercial Aircraft" par kopumā 60 jaunu lidmašīnu "Bombardier CS300" iegādi. Puses ir noslēgušas pirkuma līgumu par 30 "CS300" lidmašīnu iegādi un saglabā iespēju pasūtīt vēl 30 tā paša tipa lidaparātus. Šis pasūtījums papildinās jau esošo 20 "CS300" lidmašīnu pasūtījumu un veidos jaunā "airBaltic" biznesa plāna "Destination 2025" pamatu, turpinot pašreizējo lidsabiedrības biznesa plānu "Horizon 2021". Jauno lidmašīnu piegādes ir paredzēts sākt 2019.gada ceturtajā ceturksnī.

Lasīt vairāk

03. Grozīs normatīvos aktus lidostas "Rīga" taksometru problēmas risināšanai

Ārlietu ministrs Edgars Rinkēvičs (V) nosūtījis vēstuli vairākām atbildīgajām valsts institūcijām, aicinot risināt "taksometru jautājumu" Rīgas lidostā. Vēstulē atbildīgajām valsts institūcijām ministrs aicina risināt "taksometru jautājumu" Rīgas lidostā, skaidrojot, ka tas ir valsts reputācijas, tūrisma attīstības un investīciju piesaistīšanas jautājums.

Lidostas iespējas rīkoties "taksometru jautājumā" patlaban apgrūtina Administratīvās tiesas lēmums, kas nosaka, ka lidosta nekādā veidā nedrīkst iejaukties taksometru pakalpojumu sniegšanas organizēšanā lidostas publiskajā teritorijā, tādējādi problēmas ar taksometru pakalpojumiem lidostā atrisināsies, kad tiks sakārtota situācija taksometru nozarē kopumā.

Tāpēc Satiksmes ministrija (SM) strādā pie izmaiņām normatīvajos aktos, lai lidosta "Rīga" varētu risināt radušos problemātisko situāciju ar taksometriem Rīgas lidostā. Ministrijā nesen ir notikusi darba grupas sanāksme, kur panākta vienošanās par nepieciešamajām izmaiņām normatīvajos aktos, lai lidosta varētu risināt radušos situāciju.

Pildot Administratīvās tiesas lēmumu, no 2017.gada 6.septembra taksometru līnija starptautiskajā lidostā "Rīga" iekļauta īstermiņa autostāvvietā P1. Lidostas vadība iepriekš kritizēja tiesas pozīciju, uzsverot, ka attiecīgais lēmums saistībā ar ierobežoto piekļuvi taksometru stāvēšanas joslai lidostas teritorijā ir pretrunā ar starptautiskajiem un nacionālajiem normatīvajiem aktiem par civilās aviācijas drošību un tas ne tikai būtiski ietekmēs lidostas darbu, bet arī apdraud Latvijas kā Starptautiskās Civilās aviācijas organizācijas (ICAO) līgumslēdzējvalsts saistību izpildi.

Lasīt vairāk

04. Nozīmīgs atbalsts sabiedriskā transporta organizēšanas plāna virzībai

Sabiedriskā transporta padome (STP) konceptuāli atbalstīja Autotransporta direkcijas (ATD) izstrādāto plānu sabiedriskā transporta pakalpojumu organizēšanai reģionālajā maršrutu tīklā laika periodā no 2021.gada līdz 2031.gadam. Neilgi pēc tam Eiropas Savienības (ES) Oficiālajā Vēstnesī tika publicēta informācija par to, ka 2019.gadā ir gaidāms konkurss par sabiedriskā transporta pakalpojumu nodrošināšanu no 2021.gada 1.janvāra līdz 2030.gada 31.decembrim.

Plānots, ka kopējais maršrutu tīkls tiks iedalīts 17 līdz 19 daļās. Līgums ar pārvadātājiem, kas uzvarēs konkursā, tiks slēgts uz desmit gadiem. Ņemot vērā, ka esošais līgums ar autobusu pārvadātājiem par sabiedriskā transporta pakalpojumu nodrošināšanu būs spēkā līdz 2020.gada 31.decembrim, plānots, ka jauns konkurss par pakalpojumu sniegšanu no 2021.gada tiks sludināts 2019.gada aprīlī.

Līdz 2018.gada beigām ATD plāno izstrādāt iepirkuma dokumentāciju, lai nākamā gada pirmo četru mēnešu laikā izdotos to saskaņot ar STP.

Lasīt vairāk

05. "LatRosTrans" nepadodas un turpinās tiesāties ar "Polocktransneft Družba"

Latgales apgabaltiesa nolēmusi piedzīt no "LatRosTrans" par labu "Polocktransneft Družba" 66 744 966 eiro saistībā ar prasītājai piederošās naftas prettiesisku izsūknēšanu un pārdošanu. Tāpat no SIA "LatRosTrans" nolemts piedzīt valsts nodevu - 66 883 eiro un ar tiesvedību saistītos izdevumus - 49 800 eiro. Pārējā daļā prasība tika noraidīta.

Savukārt "LatRosTrans" Latgales apgabaltiesas spriedumu pārsūdzēs, skaidrojot, ka Latgales apgabaltiesas spriedums apšauba aktīvu piekritību Latvijas valstij pēc neatkarības atjaunošanas un pakļauj riskam nākotnes investīcijas. "LatRosTrans" ieskatā Latgales apgabaltiesas spriedums ir pretrunā ar Latvijas Augstākās Padomes 1991.gada 24.augusta lēmumu "Par Latvijas Republikas valstiskuma ekonomiskā pamata nodrošināšanu", kas noteica, ka Latvija kļuva par visu Latvijas teritorijā izvietoto bijušo PSRS uzņēmumu aktīvu īpašnieci.

"Polocktransneft Družba" iepriekš iesniedza tiesā prasību, uzskatot, ka tehnoloģiskā nafta, kas atradās "LatRosTrans" piederošajos naftas vados, ir prasītājas īpašums. Sākotnēji prasītāja lūdza tiesu atzīt prasītājai īpašuma tiesības un valdījumu, kā arī aizliegt "LatRosTrans" bez prasītājas piekrišanas lietot un/vai izmantot tehnoloģisko naftu 109 996 tonnu daudzumā, kas atrodas "LatRosTrans" piederošo maģistrālo naftas cauruļvadu "Polocka-Ventspils" un "Polocka-Birži-Mažeiķi" lineārajā daļā, naftas pārsūknēšanas staciju "Skrudaliena 1", "Skrudaliena 2", "Džūkste"

Lasīt vairāk

Panākumi un neveiksmes

Tendence

Nozares panākumi

Likumprojekts valsts finansējuma palielināšanai autoceļiem

Satiksmes ministrija izstrādājusi grozījumus likumā par autoceļiem, paredzot palielināt finansējumu Valsts autoceļu fondam no 2018. gada par summu, kas nav mazāka par starpību starp valsts budžeta faktiskajiem un plānotajiem ieņēmumiem no akcīzes nodokļa par naftas produktiem, ja faktiskie ieņēmumi attiecīgajā gadā pārsniedz plānotos ieņēmumus. Tāpat paredzēts palielināt finansējumu no 2020. gada par vismaz 5% gadā, salīdzinot ar iepriekšējā gadā Valsts autoceļu fondam novirzīto finansējumu, ja

Nozares neveiksmes

Kāpj OCTA cenas

Daļai autoīpašnieku, neskatoties uz pozitīvām izmaiņām risku izvērtēšanas sistēmas "Bonus-Malus" klasēs, šogad strauji augušas transportlīdzekļu īpašnieku obligātās civiltiesiskās atbildības (OCTA) cenas. Cenas kāpums saistīs gan ar medicīnas pakalpojumu sadārdzināšanos, jo tika paaugstināti tarifi starp Nacionālā Veselības dienesta un ārstniecības iestādēm par valsts apmaksātajiem pakalpojumiem, gan iemaksām Garantijas fondā, kas jāveic apdrošinātājiem, kā arī citiem faktoriem. Apdrošinātāji

 

Nozares fakti

Izaicinājumi un atbalsts

Atbalsts nozarei

Investēs dzelzceļa tīkla elektrifikācijā
AS "Latvijas dzelzceļš" (LDz) Centrālajā finanšu un līgumu aģentūrā (CFLA) iesniedzis Latvijas dzelzceļa tīkla elektrifikācijas projekta pirmā posma īstenošanas pieteikumu. Latvijas dzelzceļa tīkla elektrifikācija kā nozīmīgs transporta nozares attīstības projekts ir iekļauta Nacionālajā attīstības plānā 2014. līdz 2020. gadam un Transporta attīstības pamatnostādnēs šim pašam periodam. Tās pirmajā posmā paredzēts elektrificēt dzelzceļa tīklu no Daugavpils un Rēzeknes iecirkņiem Rīgas virzienā, veicot elektrifikāciju ar 25 kilovoltu (kV) maiņstrāvas tehnoloģiju, tostarp rekonstruējot esošo elektrificēto dzelzceļa tīklu un aizstājot 3,3 kV sistēmu ar 25 kV sistēmu. Atbilstoši LDz prognozēm dzelzceļa tīkla elektrifikācijas projekta īstenošanas rezultātā būtisks ieguvums paredzams kravu pārvadātājiem, kuru darbība veido aptuveni trīs ceturtdaļas visu dzelzceļa pārvadājumu Latvijā. Projekta pirmais posms tiks īstenots specifiskā atbalsta mērķa "Nodrošināt konkurētspējīgu un videi draudzīgu TEN-T dzelzceļa tīklu, veicinot tā drošību, kvalitāti un kapacitāti" ietvaros. Pieejamais Eiropas Savienības Kohēzijas fonda līdzekļu apmērs ir 347 miljoni eiro, bet kopējās Rīgas virziena elektrifikācijas izmaksas ir 519 miljoni eiro.

Izaicinājumi nozarē

Joprojām mēģina nopirkt vilcienus
AS "Pasažieru vilciens" (PV) izsludinājusi otro kārtu iepirkuma procedūrā, kurā plānots iegādāties 32 jaunus elektrovilcienu sastāvus. Jauna ritošā sastāva iegāde nepieciešama, lai, sākot no 2021. gada, sekmīgi iekļautos Autotransporta direkcijas izstrādātajā jaunajā sabiedriskā transporta sistēmā, kur nav vietas vairāk nekā 50 gadu veciem vilcieniem ar komforta līmeni, kas atbilst pagājušā gadsimta 60. gadu izpratnei par pasažieru prasībām. Elektrovilcienu piegādes grafiks tostarp tiks saskaņots ar dzelzceļa elektrifikācijas projektu, kura pirmo posmu plānots pabeigt 2023. gadā. Jaunie vilcieni ļaus būtiski palielināt vilcienu kustības intensitāti, ieviest vilcienu kustības intervāla grafiku, kā arī nodrošinās mūsdienu prasībām atbilstošu komforta līmeni. Atbilstoši plānotajam grafikam pirmie jaunie vilcieni Latvijā gaidāmi 2020. gadā. Savukārt visus vilcienus paredzēts saņemt līdz 2023. gadam (ieskaitot). Konceptuālu atbalstu iepirkuma turpināšanai, attiecīgajam projektam ietekmējot valsts budžeta bilanci, paudis Ministru kabinets.

Nozares skaitļos

Virsnozaru īpatsvars

Uzņēmumi, kuru apgrozījums ir virs 145 000 EUR201420152016
Apkopoto uzņēmumu skaits 3 089 3 089 3 004
Darbinieku skaits, tūkst. 79 78 77
Peļņa, milj. EUR 206 203 163
Rentabilitāte, % 2.89 2.91 2.36
Apgrozījums, milj. EUR 7 135 6 984 6 879
Apgrozījuma izmaiņas 2.49 -2.11 -1.51
Lejuplādēt XLS

Virsnozares skaitļos

TOP 10 - lielākie uzņēmumi pēc 2016. gada apgrozījuma

Tabulā atspoguļoti sekojoši Transports, loģistika, pārvadājumi rādītāji par 2016 gadu - neto apgrozījums (tūkst., EUR), apgrozījuma izmaiņas pret 2015 gadu procnetos, peļņa (tūkst., EUR), rentabilitāte un darbinieku skaits lielākie uzņēmumi pēc apgrozījuma ir LDZ CARGO, SIA, Air Baltic Corporation, AS, Moller Baltic Import, SE, Latvijas dzelzceļš, Valsts AS, Kreiss, SIA. Industrijas nozares ir sekojošas: Autopārvadājumi, Autotirgus un apkope, Aviopārvadājumi, Dzelzceļa pārvadājumi, Loģistika, pārvadājumu un sūtījumu apkalpošana

Nosaukums   Nozare 2016. g. neto apgrozījums,
tūkst. EUR
Apgrozījuma izmaiņas,
pret 2015. g., %
2016. g. peļņa,
tūkst. EUR
Rentabilitāte Darbinieku skaits
1. LDZ CARGO, SIA
Dzirnavu 147 k.1, Rīga, LV-1050 T. 67234208
Kravu pārvadājumi: dzelzceļa 275 526 -17.19 3 994 1.45% 2724
2. Air Baltic Corporation, AS
Lidosta Rīga, Mārupes n., LV-1053 T. 90001100
Aviokompānijas, aviotransports 249 576 6.01 1 160 0.46% 1002
3. Moller Baltic Import, SE
Duntes 11, Rīga, LV-1013 T. 67784270
Auto tirdzniecība, autosaloni 215 571 11.3 4 229 1.96% 64
4. Latvijas dzelzceļš, Valsts AS
Gogoļa 3, Rīga, LV-1547 T. 67234940
Dzelzceļa transports 192 572 -11.58 881 0.46% 6808
5. Kreiss, SIA
Mārupe, "Bērzlapas 5", Mārupes n., LV-2167 T. 67409300
Kravu pārvadājumi: auto 155 596 18.64 3 687 2.37% 2511
6. Rīgas satiksme, Rīgas pašvaldības SIA
Vestienas 35, Rīga, LV-1035 T. 67104800
Pasažieru pārvadājumi 154 068 -0.28 -13 -0.01% 4073
7. SMARTLYNX AIRLINES, SIA
"Mazrūdas", Mārupes n., LV-2167 T. 67207392
Aviokompānijas, aviotransports 100 486 19.08 6 262 6.23% 194
8. SKONTO METĀLS, Rīgas pilsētas SIA
Eksporta 15 k.1, Rīga, LV-1045 T. 67281938
Stividoru pakalpojumi 96 481 -11.47 6 911 7.16% 23
9. PrimeraAir Nordic, SIA
Rīga, Gunāra Astras iela 1C, LV-1084
Aviokompānijas, aviotransports 89 395 27.75 2 964 3.32% 84
Uzsākts maksātnespējas process
10. INTER CARS LATVIJA, SIA
Mārupe, Plieņciema 35, Mārupes n., LV-2167 T. 67670275
Auto rezerves daļu tirdzniecība 76 020 36.84 1 446 1.90% 66

Viedokļi

Autors: Kristiāns Godiņš

Izaicinājumu ārkārtīgi daudz

Pēdējo gadu laikā sabiedriskā transporta joma saskārusies ar vairākiem lieliem izaicinājumiem, kas pamudinājuši mūs meklēt visām pusēm – valstij, pasažieriem un pārvadātājiem – izdevīgāku risinājumu. Pasažieru skaits reģionālajos pārvadājumos ik gadu krītas par aptuveni 5%, kā rezultātā palielinās sabiedriskā transporta nodrošināšanai nepieciešamais finansējums. Latvijas novadi kļūst tukšāki tāpēc, ka iedzīvotāji izvēlas pārcelties uz pilsētām, privāto transportlīdzekļu skaits pieaug. Šajos lasīt tālāk

Autors: Inga Antāne

Vajadzīga skaidra un saprotama tuvāko gadu tranzīta politika

Kopējais kravu apgrozījums Baltijas jūras austrumkrastu ostās ir pieaudzis, tomēr Latvijas ostas ne tikai ir zaudējušas savas pozīcijas Krievijas ostām, bet arī Klaipēdas ostai. Krievija savas kravas pārorientē uz savām ostām, bet Klaipēda intensīvi strādā ar Baltkrieviju, kam piemērs ir kālija minerālmēslu kravu plūsmas aiziešana no Ventspils uz Klaipēdu. Lielākās problēmas vērojamas lejamkravām (naftas produkti) un beramkravām (ogles), kuras arī nodrošina vislielāko īpatsvaru tranzīta kravu lasīt tālāk