Ienākt

Transports, loģistika, pārvadājumi

Autopārvadājumi Autotirgus un apkope
Aviopārvadājumi Dzelzceļa pārvadājumi
Loģistika, pārvadājumu un sūtījumu apkalpošana Ūdenspārvadājumi

Panākumi un neveiksmes

Tendence

Nozares panākumi

Likumprojekts valsts finansējuma palielināšanai autoceļiem

Satiksmes ministrija izstrādājusi grozījumus likumā par autoceļiem, paredzot palielināt finansējumu Valsts autoceļu fondam no 2018. gada par summu, kas nav mazāka par starpību starp valsts budžeta faktiskajiem un plānotajiem ieņēmumiem no akcīzes nodokļa par naftas produktiem, ja faktiskie ieņēmumi attiecīgajā gadā pārsniedz plānotos ieņēmumus. Tāpat paredzēts palielināt finansējumu no 2020. gada par vismaz 5% gadā, salīdzinot ar iepriekšējā gadā Valsts autoceļu fondam novirzīto finansējumu, ja

Nozares neveiksmes

Kāpj OCTA cenas

Daļai autoīpašnieku, neskatoties uz pozitīvām izmaiņām risku izvērtēšanas sistēmas "Bonus-Malus" klasēs, šogad strauji augušas transportlīdzekļu īpašnieku obligātās civiltiesiskās atbildības (OCTA) cenas. Cenas kāpums saistīs gan ar medicīnas pakalpojumu sadārdzināšanos, jo tika paaugstināti tarifi starp Nacionālā Veselības dienesta un ārstniecības iestādēm par valsts apmaksātajiem pakalpojumiem, gan iemaksām Garantijas fondā, kas jāveic apdrošinātājiem, kā arī citiem faktoriem. Apdrošinātāji

 

Nozares fakti

Izaicinājumi un atbalsts

Atbalsts nozarei

Investēs dzelzceļa tīkla elektrifikācijā
AS "Latvijas dzelzceļš" (LDz) Centrālajā finanšu un līgumu aģentūrā (CFLA) iesniedzis Latvijas dzelzceļa tīkla elektrifikācijas projekta pirmā posma īstenošanas pieteikumu. Latvijas dzelzceļa tīkla elektrifikācija kā nozīmīgs transporta nozares attīstības projekts ir iekļauta Nacionālajā attīstības plānā 2014. līdz 2020. gadam un Transporta attīstības pamatnostādnēs šim pašam periodam. Tās pirmajā posmā paredzēts elektrificēt dzelzceļa tīklu no Daugavpils un Rēzeknes iecirkņiem Rīgas virzienā, veicot elektrifikāciju ar 25 kilovoltu (kV) maiņstrāvas tehnoloģiju, tostarp rekonstruējot esošo elektrificēto dzelzceļa tīklu un aizstājot 3,3 kV sistēmu ar 25 kV sistēmu. Atbilstoši LDz prognozēm dzelzceļa tīkla elektrifikācijas projekta īstenošanas rezultātā būtisks ieguvums paredzams kravu pārvadātājiem, kuru darbība veido aptuveni trīs ceturtdaļas visu dzelzceļa pārvadājumu Latvijā. Projekta pirmais posms tiks īstenots specifiskā atbalsta mērķa "Nodrošināt konkurētspējīgu un videi draudzīgu TEN-T dzelzceļa tīklu, veicinot tā drošību, kvalitāti un kapacitāti" ietvaros. Pieejamais Eiropas Savienības Kohēzijas fonda līdzekļu apmērs ir 347 miljoni eiro, bet kopējās Rīgas virziena elektrifikācijas izmaksas ir 519 miljoni eiro.

Izaicinājumi nozarē

Joprojām mēģina nopirkt vilcienus
AS "Pasažieru vilciens" (PV) izsludinājusi otro kārtu iepirkuma procedūrā, kurā plānots iegādāties 32 jaunus elektrovilcienu sastāvus. Jauna ritošā sastāva iegāde nepieciešama, lai, sākot no 2021. gada, sekmīgi iekļautos Autotransporta direkcijas izstrādātajā jaunajā sabiedriskā transporta sistēmā, kur nav vietas vairāk nekā 50 gadu veciem vilcieniem ar komforta līmeni, kas atbilst pagājušā gadsimta 60. gadu izpratnei par pasažieru prasībām. Elektrovilcienu piegādes grafiks tostarp tiks saskaņots ar dzelzceļa elektrifikācijas projektu, kura pirmo posmu plānots pabeigt 2023. gadā. Jaunie vilcieni ļaus būtiski palielināt vilcienu kustības intensitāti, ieviest vilcienu kustības intervāla grafiku, kā arī nodrošinās mūsdienu prasībām atbilstošu komforta līmeni. Atbilstoši plānotajam grafikam pirmie jaunie vilcieni Latvijā gaidāmi 2020. gadā. Savukārt visus vilcienus paredzēts saņemt līdz 2023. gadam (ieskaitot). Konceptuālu atbalstu iepirkuma turpināšanai, attiecīgajam projektam ietekmējot valsts budžeta bilanci, paudis Ministru kabinets.

Nozares skaitļos

Virsnozaru īpatsvars

Uzņēmumi, kuru apgrozījums ir virs 145 000 EUR201420152016
Apkopoto uzņēmumu skaits 3 089 3 089 3 004
Darbinieku skaits, tūkst. 79 78 77
Peļņa, milj. EUR 206 203 163
Rentabilitāte, % 2.89 2.91 2.36
Apgrozījums, milj. EUR 7 135 6 984 6 879
Apgrozījuma izmaiņas 2.49 -2.11 -1.51
Lejuplādēt XLS

Virsnozares skaitļos

TOP 10 - lielākie uzņēmumi pēc 2016. gada apgrozījuma

Tabulā atspoguļoti sekojoši Transports, loģistika, pārvadājumi rādītāji par 2016 gadu - neto apgrozījums (tūkst., EUR), apgrozījuma izmaiņas pret 2015 gadu procnetos, peļņa (tūkst., EUR), rentabilitāte un darbinieku skaits lielākie uzņēmumi pēc apgrozījuma ir LDZ CARGO, SIA, Air Baltic Corporation, AS, Moller Baltic Import, SE, Latvijas dzelzceļš, Valsts AS, Kreiss, SIA. Industrijas nozares ir sekojošas: Autopārvadājumi, Autotirgus un apkope, Aviopārvadājumi, Dzelzceļa pārvadājumi, Loģistika, pārvadājumu un sūtījumu apkalpošana

Nosaukums   Nozare 2016. g. neto apgrozījums,
tūkst. EUR
Apgrozījuma izmaiņas,
pret 2015. g., %
2016. g. peļņa,
tūkst. EUR
Rentabilitāte Darbinieku skaits
1. LDZ CARGO, SIA
Dzirnavu 147 k.1, Rīga, LV-1050 T. 67234208
Kravu pārvadājumi: dzelzceļa 275 526 -17.19 3 994 1.45% 2724
2. Air Baltic Corporation, AS
Lidosta Rīga, Mārupes n., LV-1053 T. 90001100
Aviokompānijas, aviotransports 249 576 6.01 1 160 0.46% 1002
3. Moller Baltic Import, SE
Duntes 11, Rīga, LV-1013 T. 67784270
Auto tirdzniecība, autosaloni 215 571 11.3 4 229 1.96% 64
4. Latvijas dzelzceļš, Valsts AS
Gogoļa 3, Rīga, LV-1547 T. 67234940
Dzelzceļa transports 192 572 -11.58 881 0.46% 6808
5. Kreiss, SIA
Mārupe, "Bērzlapas 5", Mārupes n., LV-2167 T. 67409300
Kravu pārvadājumi: auto 155 596 18.64 3 687 2.37% 2511
6. Rīgas satiksme, Rīgas pašvaldības SIA
Vestienas 35, Rīga, LV-1035 T. 67104800
Pasažieru pārvadājumi 154 068 -0.28 -13 -0.01% 4073
7. SMARTLYNX AIRLINES, SIA
"Mazrūdas", Mārupes n., LV-2167 T. 67207392
Aviokompānijas, aviotransports 100 486 19.08 6 262 6.23% 194
8. SKONTO METĀLS, Rīgas pilsētas SIA
Eksporta 15 k.1, Rīga, LV-1045 T. 67281938
Stividoru pakalpojumi 96 481 -11.47 6 911 7.16% 23
9. PrimeraAir Nordic, SIA
G.Astras 1c, Rīga, LV-1084 T. 66932600
Aviokompānijas, aviotransports 89 395 27.75 2 964 3.32% 84
10. INTER CARS LATVIJA, SIA
Mārupe, Plieņciema 35, Mārupes n., LV-2167 T. 67670275
Auto rezerves daļu vairumtirdzniecība 76 020 36.84 1 446 1.90% 66

Viedokļi

Autors: Kristiāns Godiņš

Izaicinājumu ārkārtīgi daudz

Pēdējo gadu laikā sabiedriskā transporta joma saskārusies ar vairākiem lieliem izaicinājumiem, kas pamudinājuši mūs meklēt visām pusēm – valstij, pasažieriem un pārvadātājiem – izdevīgāku risinājumu. Pasažieru skaits reģionālajos pārvadājumos ik gadu krītas par aptuveni 5%, kā rezultātā palielinās sabiedriskā transporta nodrošināšanai nepieciešamais finansējums. Latvijas novadi kļūst tukšāki tāpēc, ka iedzīvotāji izvēlas pārcelties uz pilsētām, privāto transportlīdzekļu skaits pieaug. Šajos lasīt tālāk

Autors: Inga Antāne

Vajadzīga skaidra un saprotama tuvāko gadu tranzīta politika

Kopējais kravu apgrozījums Baltijas jūras austrumkrastu ostās ir pieaudzis, tomēr Latvijas ostas ne tikai ir zaudējušas savas pozīcijas Krievijas ostām, bet arī Klaipēdas ostai. Krievija savas kravas pārorientē uz savām ostām, bet Klaipēda intensīvi strādā ar Baltkrieviju, kam piemērs ir kālija minerālmēslu kravu plūsmas aiziešana no Ventspils uz Klaipēdu. Lielākās problēmas vērojamas lejamkravām (naftas produkti) un beramkravām (ogles), kuras arī nodrošina vislielāko īpatsvaru tranzīta kravu lasīt tālāk