Ienākt

Mediji, reklāma, izglītība, radošās industrijas

Dizains, mode, māksla, jaunrade Elektroniskie mediji
Informatīvie pakalpojumi Izdevējdarbība
Izglītība, apmācība Reklāma, sabiedriskās attiecības

Panākumi un neveiksmes

Tendence

Nozares panākumi

"Providence Equity Partners" iegādājas "MTG"

ASV investīciju kompānija “Providence Equity Partners” šā gada martā par 115 miljoniem eiro iegādājās Zviedrijas mediju koncerna “MTG Broadcasting AB” raidorganizāciju biznesu Baltijas valstīs. Ministru kabinets (MK) šā gada jūlijā piešķīra atļauju "Providence Equity Partners" Lietuvas uzņēmumam "BITE Lietuva" iegūt izšķirošu ietekmi MTG ietilpstošajos Latvijas mediju uzņēmumos "TV 3 Latvia", "Latvijas neatkarīgā televīzija" un "Star FM". Ņemot vērā, ka tie ir nozīmīgi nacionālās drošības

Nozares neveiksmes

NEPLP konkurss multimediālās mūzikas platformas izveidei cieš neveiksmi

Nacionālā elektronisko plašsaziņas līdzekļu padome (NEPLP) valstij atdevusi 130 000 eiro, kas atbilstoši Saeimas lēmumam tika piešķirti multimediālās mūsdienu latviešu aktuālās populārās mūzikas platformas izveidošanai. Konkursā par uzvarētāju atzītais "Radio SWH" atteicās veidot platformu, jo autoratlīdzību maksājumi, kas trīs gadu periodā būtu jāmaksā par audio kanālu autortiesībām, veidotu aptuveni pusi no kopējā platformai atvēlētā finansējuma, padarot projekta īstenošanu neiespējamu. Gan

 

Nozares fakti

Izaicinājumi un atbalsts

Atbalsts nozarei

VKKF medijiem piešķir 490 000 eiro sabiedriski nozīmīga satura veidošanai
Valsts Kultūrkapitāla fonds (VKKF) šā gada aprīlī konkursā "Atbalsts medijiem sabiedriski nozīmīga satura veidošanai un nacionālās kultūrtelpas stiprināšanai latviešu valodā" vairāku Latvijas mediju projektu īstenošanai sadalīja 490 000 eiro. Vienlaikus daļa nozares pārstāvju iebilda pret konkursa rezultātiem, aicinot tos anulēt, jo, viņuprāt, konkursam atvēlētais finansējums tika piešķirts šaurai pietuvināto pretendentu grupai. Tomēr toreizējais Kultūras ministrijas (KM) Mediju politikas vadītājs Roberts Putnis norādīja, ka konkursa finansējums bija paredzēts galvenokārt komercmedijiem un katrā konkursa kategorijā par uzvarētājiem tika izvēlēti tikai kvalitatīvākie projekti.

Izaicinājumi nozarē

Cīņa pret viltus ziņām
Pēdējo gadu laikā visā pasaulē, tostarp Latvijā, aktuāls kļuvis jautājums par nepatiesas informācijas jeb viltus ziņu izplatību publiskajā telpā. Pieaugot pseidoziņu izplatībai, valsts par vienu no mediju politikas prioritātēm izvirzījusi iedzīvotāju, tostarp jauniešu un nozares pārstāvju, medijpratības veicināšanu. Līdz ar to Kultūras ministrijas īstenotajiem medijpratības veicināšanas pasākumiem 2017. gadā budžeta projektā atvēlēti 40 248 eiro, 2018. gadā – 20 218 eiro, 2019. gadā – 9718 eiro, bet 2020. gadā – 41 718 eiro.

Izaicinājumi nozarē

Sabiedriskie mediji reklāmas tirgu varētu atstāt 2020.gadā
Ilgi apspriestais jautājums par sabiedrisko mediju aiziešanu no reklāmas tirgus drīzumā varētu tikt īstenots, jo septembra sākumā Saeimas Cilvēktiesību un sabiedrisko lietu komisijas sēdē Kultūras ministrija (KM) prezentēja četrus scenārijus sabiedrisko mediju iziešanai no reklāmas tirgus vai gadījumā, ja tie tirgu neatstāj. Komisijas sēdē klātesošie nozares pārstāvji atbalstīja scenārijus, kas paredz sabiedrisko mediju iziešanu no reklāmas tirgus, vairākumam sliecoties par labu tam, ka reklāmas tirgu 2019.gadā pirmais pamet Latvijas Radio, kam 2020.gadā sekotu Latvijas Televīzija. Pēc KM aprēķiniem, šāda scenārija īstenošanai valsts budžetā būtu kopumā nepieciešami astoņi miljoni eiro.

Drukāto mediju tirgus stabilitātei svarīgs valsts atbalsts
Drukāto mediju tirgus pēdējo gadu laikā nokļuvis neapskaužamā situācijā, jo tam trūkst pietiekama finansējuma tā dzīvotspējas nodrošināšanai. Preses izdevēju pārstāvji kā galveno drukāto izdevumu konkurētspējas trūkumu uzsver institucionālā atbalsta neesamību. Kaut arī valsts rīko dažādus konkursus mediju atbalstam, tiem atvēlētais finansējums paredzēts satura veidošanai. Tomēr preses izdevēji uzskata, ka satura veidošana bez vietas, kur to ievietot, ir bezjēdzīga, tādēļ viņu ieskatā ir nepieciešams domāt par preses subsidēšanas modeļiem, jo drukāto mediju dzīvotspēja ir ne tikai kultūras, bet arī valsts drošības jautājums.

Nozares skaitļos

Virsnozaru īpatsvars

Uzņēmumi, kuru apgrozījums ir virs 145 000 EUR201420152016
Apkopoto uzņēmumu skaits 733 722 698
Darbinieku skaits, tūkst. 15 15 15
Peļņa, milj. EUR 35 22 27
Rentabilitāte, % 4.91 3.07 3.53
Apgrozījums, milj. EUR 721 732 751
Apgrozījuma izmaiņas 2.40 1.50 2.61
Lejuplādēt XLS

Virsnozares skaitļos

TOP 10 - lielākie uzņēmumi pēc 2016. gada apgrozījuma

Tabulā atspoguļoti sekojoši Mediji, reklāma, izglītība, radošās industrijas rādītāji par 2016 gadu - neto apgrozījums (tūkst., EUR), apgrozījuma izmaiņas pret 2015 gadu procnetos, peļņa (tūkst., EUR), rentabilitāte un darbinieku skaits lielākie uzņēmumi pēc apgrozījuma ir RUNWAY, SIA, Latvijas Televīzija, SIA, All Media Latvia, SIA, BALTIJAS MEDIJU ALIANSE, SIA, 4finance Media, SIA. Industrijas nozares ir sekojošas: Dizains, mode, māksla, jaunrade, Elektroniskie mediji, Informatīvie pakalpojumi , Izdevējdarbība, Izglītība, apmācība

Nosaukums   Nozare 2016. g. neto apgrozījums,
tūkst. EUR
Apgrozījuma izmaiņas,
pret 2015. g., %
2016. g. peļņa,
tūkst. EUR
Rentabilitāte Darbinieku skaits
1. RUNWAY, SIA
Skanstes 54a, Rīga, LV-1013 T. 67224437
Informatīvie pakalpojumi 20 274 20.81 624 3.08% 165
2. Latvijas Televīzija, SIA
Zaķusalas krastmala 33, Rīga, LV-1509 T. 67200316
Televīzija 17 672 -0.01 -7 -0.04% 487
3. All Media Latvia, SIA
Dzelzavas 120g-3.st., Rīga, LV-1021 T. 67479100
Televīzija 16 969 -0.4 3 093 18.23% 170
4. BALTIJAS MEDIJU ALIANSE, SIA
Ģertrūdes 12, Rīga, LV-1010 T. 67186735
Reklāma 15 420 -1.81 -214 -1.39% 10
5. 4finance Media, SIA
Rīga, Lielirbes iela 17A-10, LV-1046
Reklāmas un mediju aģentūras 13 853 157.44 405 2.92% 8
6. Apgāds Zvaigzne ABC, SIA
K.Valdemāra 6, Rīga, LV-1010 T. 67324518
Izdevniecības, apgādi 13 466 4.74 659 4.90% 311
7. Diana Sveces, SIA
Rūpniecības 33, Ventspils, LV-3601 T. 63607760
Daiļamatniecība 12 169 -0.11 797 6.55% 220
8. Dentsu Aegis Network Latvia, SIA
Brīvības gatve 214b, Rīga, LV-1039 T. 67240204
Reklāma 11 614 149.09 -13 -0.11% 34
9. CREATIVE MEDIA SERVICES, SIA
Zaļā 1, Rīga, LV-1010 T. 67717171
Reklāma 10 275 -15 12 0.11% 29
10. Inspired, SIA
Tērbatas 30-3.st., Rīga, LV-1011 T. 67830661
Reklāma 10 095 0.38 151 1.49% 44

Viedokļi

Autors: Ieva Stūre

Mainās instrumenti

Pirmkārt, izmaiņas komunikācijas nozarē vistiešāk ietekmē izmaiņas sabiedrības informācijas patēriņa paradumos. Ja agrāk sabiedrisko attiecību aģentūru pamatpakalpojums bija rakstītais teksts, piemēram, preses relīzes, bukletu, mājaslapu teksti, tad to nomaina virsraksti, fotoattēli, videomateriāli un infografikas. Līdz ar to sabiedrisko attiecību aģentūras turpina jau iepriekšējos gados iesākto – stiprina prasmes vizuālās informācijas pasniegšanā. Dažādas aģentūras to risina atšķirīgi – lasīt tālāk

Autors: Baiba Liepiņa

Digitālie risinājumi apgrūtina tirgus izaugsmes noteikšanu, iepirkumi grauj konkurenci

Kopumā reklāmas tirgus Latvijā aug ļoti lēni, jo globālo tendenču un digitalizācijas ietekmē auditorijas arvien vairāk pievēršas satura un informācijas patēriņam mobilajās ierīcēs un internetā, tādējādi reklāmdevēju nauda, kas agrāk palika Latvijā, vienkārši aizplūst. Šī tendence novērojama visos tirgos, jo “Google” un “Facebook” rīcībā esošie globālie resursi ļoti vienkārši piesaista reklāmdevēju naudu. Līdz ar to lokālajiem medijiem ir ļoti liela konkurence par to naudu, kas ir šeit, un ir lasīt tālāk