Autors: Ivo Kušķis (SIA “Studio Moderna” direktors) Avots: LBGP
Konkurence pieaug un kļūst agresīvāka

Kādi bija galvenie biznesu ietekmējošie faktori 2012.–2013. gadā?
2012. un 2013. gads Latvijas tirdzniecības nozarē ir raksturojams
kā stabils periods, attīstībai kopējot kopējās ekonomikas
izaugsmes virzienu.
Televīzijas veikali turpina piedzīvot rentabilitātes kritumu. Līdzīga
tendence ir saistāma arī ar drukātajos medijos izvietoto
tirdzniecības kanālu sasniegtajiem rezultātiem. Savukārt internets
sasniedz apgrozījuma izaugsmi.
Patērētāju uzvedības maiņas dēļ kopējā preču klāstā samazinās
impulsa preču īpatsvars, kā arī preces ar zemākiem uzcenojumiem
ieņem arvien lielāku un lielāku daļu kopējā pārdošanas
apjomā.
Kāda ir Jūsu vadītā uzņēmuma perspektīva 2014. gadā?
stratēģijai,
“Studio moderna” izdevās pārvarēt krīzes gadus, un,
skatoties arī nākotnē, uzņēmums viennozīmīgi attīstīsies ne tikai
paplašinot piedāvāto preču klāstu, bet arī turpinās pārdošanas
formu, veidu un vietu dažādošanu. Izaugsmes perspektīvas
“Studio Moderna” saskata, tikai attīstot esošo un papildinot ar
vēl neapgūto gan servisa, gan arī formas un satura virzienos.
Kas ir Jūsu biznesa/nozares galvenie šķēršļi un izaicinājumi? Kā tos pārvarēt?
Kā pirmais izaicinājums 2014. gadā ir eiro ieviešana un tam sekojošais
eiro lietošanas sākumperiods, kas liek vēl operatīvāk
sekot patērētāju uzvedības modeļu maiņām, likumu prasībām
un citām naudas maiņas radītajām izmaiņām.
Tirdzniecības nozare Latvijā jau saskaras un turpmāk tikai asāk
izjutīs patērētāju uzvedības maiņu gan samazinājuma iedzīvotāju
skaitā, gan vecuma struktūras dēļ. Izmaiņas sabiedrības
novecošanas virzienā liks būtiskāk pievērsties mazāk turīgo vecāko
patērētāju mērķa grupai.
Savukārt ekonomiski aktīvo iedzīvotāju emigrācijas dēļ problēmas
būs jārisina darbaspēka nodrošināšanā. Un vienīgais veids
veiksmīgai situācijas pārvaldīšanai ir veidot uz klientu orientētu
servisu, ievērot precīzu pakalpojumu un preču atbilstību konkrētām
mērķa grupām, kā arī tehnoloģiju un inovāciju izmantošana
visos biznesa procesos.
Kādu atbalstu sagaidāt no valsts, Eiropas Savienības?
No valstiskā sektora kā svarīgākais tiek sagaidīta paredzama
nodokļu un biznesa vides izveidošana, kā arī tiesiskuma nodrošināšana.
Kā Jūs raksturotu konkurenci Jūsu biznesa nozarē?
Konkurence visos faktoros saasinās un kļūst saspringtāka, gan
attīstoties esošajām kompānijām, gan rodoties jauniem un ar
citu redzējumu apveltītiem uzņēmumiem. Ja šī konkurence
ir progresu veicinoša un liek uzņēmumiem attīstīties un kļūt
klientiem tuvākiem, saņemot izdevīgākus pakalpojumus, tad
tomēr ar nožēlu ir arī jāatzīst, ka “netīrā” konkurence, pārdodot
viltotas preču kopijas un nelikumīgi izmantojot sev nepiederošos
zīmolus, joprojām ir ikdiena, kurai nav samazināšanās
tendences.