Latvijas biznesa gada pārskats

Latvijas biznesa gada pārskats 2023

Valstij trūkst noteiktas ilgtermiņa ceļu attīstības stratēģijas

Andris Bērziņš (Biedrības “Latvijas ceļu būvētājs” valdes priekšsēdētājs )

Latvijai trūkst noteiktas ilgtermiņa ceļu attīstības stratēģijas. Jūlijā valdībā zināšanai pieņemtais Satiksmes ministrijas informatīvais ziņojums "Par valsts autoceļu attīstību no 2020. līdz 2040. gadam" valdībai neuzliek saistības, nekas nav jāuzlabo, tā neprasa nekādu piepūli un ļauj rīkoties, kā kurā brīdī ir izdevīgāk. Valdības attieksme pret autoceļiem pēdējā laikā gan ir bijusi slavējama, ceļu un tiltu remonti notiek, tomēr par to liels paldies diemžēl jāsaka Covid-19 un tā ietekmei uz lēmumu pieņēmējiem. Tas plosās jau otro gadu, un jau otro gadu ceļiniekiem ir darbs. Viņi maksā nodokļus, un pat Valsts kontrole ir atzinusi, ka Covid-19 pandēmijas laikā naudas novirzīšana ceļu un tiltu sakārtošanai ir gudra un valstij lietderīga izvēle. Vienlaikus Covid-19 rosinātā pozitīvā ietekme uz valdību izrādījusies īslaicīga, un “Latvijas ceļu būvētājs” tiešām gaidīja Satiksmes ministrijas iesniegtās stratēģijas apstiprināšanu cerībā, ka "beidzot parādīsies kaut viena valdības apstiprināta programma ceļu un tiltu attīstībai ilgākam laika posmam", kas ļautu paredzami veikt investīcijas ceļu būves uzņēmumos, investēt cilvēkos un tehnoloģijās. Varai pietrūkst politiskas drosmes lemt pat par loģiski un argumentēti pamatotiem, valsts līdzsvarotu attīstību veicinošiem risinājumiem. Tā kā valstij nav noteiktas ilgtermiņa stratēģijas, būvniekiem nāksies dzīvot viena gada budžeta ietvarā un pat paradoksāli cerēt, ka Covid-19 ietekme nepazudīs, bet turpinās ietekmēt valdības lēmumus, liekot rast līdzekļus ceļu un tiltu remontiem. Neziņa par plānoto valsts finansējumu ilgākā termiņā autoceļu būvētājiem liedz investēt, nozarei šobrīd jāstrādā faktiski viena fiskālā gada ietvaros, kas ierobežo iespējas, piemēram, investēt autoceļu būves tehnikā. Nav iespējams pieņemt lēmumu par tehnikas iegādi, ja nezini, kas notiks nākamo 2–3 gadu laikā. Neviena valdība pēdējo desmit gadu laikā budžeta gatavošanā nebija atļāvusies samazināt 120 miljonus eiro lielo autoceļu kapitālieguldījumu bāzes izdevumus, taču 2021. gada budžetā tas ir noticis – bāzes izdevumi samazināti par 50 miljoniem. Jāpiebilst, ka bāzi samazināja par 50 miljoniem eiro, bet 100 miljonus eiro pielika klāt kā Covid-19 atbalsta naudu.