Latvijas biznesa gada pārskats

Latvijas biznesa gada pārskats 2023

Ir risks, ka cilvēki uz laiku pārslēgsies uz lētākiem produktiem

"Bauskas alus" valdes loceklis Paulis Dālbergs

Kopumā jāsaka, ka šie divi pandēmijas gadi Latvijas alus darītāju nozarei nav bijuši viegli. Izejvielu un energoresursu, darbaspēka izmaksu pieaugums, īpaši pēdējā laikā, tāpat arī akcīzes nodokļa pieaugums ir bijis izaicinājums. Protams, arī kopējā pandēmijas ietekme, kad tika paralizēta bāru un restorānu darbība, nav nākusi par labu. "Bauskas alum" veiksme bija tā, ka mūsu tirgus daļa bāros un restorānos nav tik liela, līdz ar to ietekme nebija būtiska. Mūsu pārdošanas stratēģija ļāva ne tikai nezaudēt pārdošanas apmērus, bet pat tos palielināt. 2020.gadā bija īpaši liels pārdošanas apjomu pieaugums, par vairāk nekā 10%, un arī 2021.gadā bija pieaugums. Pateicoties savai pārdošanas stratēģijai un mazumtirdzniecības veikalu tīkla attīstībai, pandēmijas zaudējumus spējam kompensēt, kas pārejai nozarei bija negatīvi. Latvijas alus darīšanas nozarē pēdējos gados izteikta tendence ir "premium" alus segmenta izaugsme. Ja aplūko alus segmentus, tad jāsaka, ka šobrīd "premium", "craft" jeb amata alus segments ir jau kļuvis par lielāko segmentu. Šī segmenta izaugsme ir vairāk saistīta ar ekonomisko izaugsmi, ne tik daudz ar pandēmiju. Otra lieta, ka Latvijā joprojām rodas daudz jaunu mazo alus ražotāju, kurus var saukt par hobija ražotājiem. Tie ir pavisam mazi alus darītāji, bet tieši pandēmijas ietekmē viņiem izdzīvot ir ļoti sarežģīti. Viņi kopumā ļoti pozitīvi ietekmē tirgu ar jaunradi, jaunām idejām, garšām, kas lielākiem ražotājiem dažreiz pietrūkst. Tas ļoti pozitīvi ietekmē alus kultūras attīstību, taču bieži vien viņi ir pieejami tikai HoReCa segmentā, dažos restorānos, bāros. Kopējais alus patēriņš nedaudz samazinās, un tas ir arī tādēļ, ka daudz biežāk izvēlas vieglos alus kokteiļus un bezalkoholisko alu. Joprojām bezalkoholiskā alus niša ir maza, bet strauji augoša. Pašreizējā ekonomiskās izaugsmes sabremzēšanās ietekmē alus patēriņu un, visticamāk, vēl ietekmēs. Visdrīzāk, risks ir tāds, ka cilvēki uz laiku pārslēdzas uz lētākiem produktiem. Visiem tirgus dalībniekiem tādēļ samazinās peļņa, gan ražotājiem, gan tirgotājiem ir jārēķinās ar to, ka būs peļņas un pārdošanas apjomu samazināšanās.