Kā pārvarēt šaubas par biznesa uzsākšanu?

Guntars Veidemanis, "SEB bankas" Klientu komunikācijas vadītājs
bizness.jpg

Sākt savu uzņēmējdarbību daudzus attur gan neziņa un bailes par nākotni, gan dažādi iesakņojušies mīti, kas nemitīgi atgādina – tas būs ilgi, sarežģīti un dārgi. Taču iesoļot biznesa pasaulē vēl nekad nav bijis tik vienkārši, jo tehnoloģijas ļauj zibenīgi iegūt nepieciešamās zināšanas, būtiski ietaupīt laiku un līdzekļus, kā arī sasniegt klientus jebkurā pasaules nostūrī.

Baiļu un mītu burbulis

Biežākie šaubu avoti uzņēmējdarbības sākšanai ir bailes un nepatiesi mīti, norāda “SEB bankas" Baltijas inovāciju komandas vadītājs Kārlis Karolis, kurš mentora lomā strādā ar dažāda līmeņa uzņēmumiem – no studentu veidotiem biznesiem līdz pat korporācijām.  

Pametot komforta zonu, lai dotos biznesā, jauno uzņēmēju nereti nomāc neziņa. Piemēram, kā man izdosies? Vai atradīšu klientus? K. Karolis paskaidro, ka, vienlaikus domājot par pilnīgi visiem faktoriem, kas biznesā var noiet greizi, topošais uzņēmējs pats uzbur lielu baiļu burbuli.

Dziļi iesakņojušies arī dažādi mīti par uzņēmējdarbību, piemēram, ka nepieciešams daudz resursu – finanses, darbinieki, telpas, zīmola eksperti, juristi, programmētāji, utt. 

Kā pārvarēt bailes?

K. Karolis norāda uz niansi, kas padara uzņēmējus atšķirīgus no citiem: “Iztēlojieties ar cilvēkiem pilnu zāli, kur ir gan uzņēmēji, gan ne-uzņēmēji. Ja pajautātu, cik laimīgi jūs esat skalā no 0 līdz 10, tad parastie cilvēki visbiežāk atbildētu – 7 vai 8. Taču, kad runā ar uzņēmēju, viņš atbildēs – 9 vai 10. No uzņēmējiem esmu iemācījies, ka šo augsto laimes rādītāju virza vīzija par to, ka viņi padarīs pasauli labāku, atrisinot kādu konkrētu problēmu.”

Recepte baiļu pārvarēšanai – atrodiet iedvesmojošu vīziju, kas jūs vadīs. Vēl labāk, ja šī vīzija sniedzas arī tālāk par Latvijas robežām.

Cits vērtīgs K. Karoļa padoms – nemēģināt visas bailes pārvarēt vienlaikus, bet gan izpētīt tās un atšķetināt pa vienai. “Sarakstiet visas savas bailes uz papīra lapas. Sāciet ar to lietu, kas rada vislielākās bailes,” aicina eksperts. Lai pārvarētu šīs bailes, jāseko trim posmiem – izveido, nomēri, iemācies.

Piemēram, ja lielākās bailes jūs māc par klientiem, jānoskaidro – cik cilvēku izmantos jūsu produktu vai pakalpojumu? Ja esošajā tirgū ir 1000 klientu, pirmajā mēnesī mērķis varētu būt piesaistīt 20% no tiem. “Tad jāveic eksperiments. Piemēram, ja ražošu veselīgas anīsa konfektes, tad varu izvietot informāciju internetā vai aicināt vietējos iedzīvotājus pieteikties konfekšu degustācijai. Tāpat varu intervēt 10 cilvēkus, lai saprastu, vai vismaz 2 uzturā izmantotu anīsa konfektes. Eksperimenta mērķis ir ar nelieliem resursiem noskaidrot, cik pamatotas ir jūsu bailes,” uzsver eksperts.

Vai bizness vienmēr ir dārgs un sarežģīts?

Lai gan ir atsevišķas uzņēmējdarbības jomas, kuru sākšanai patiešām nepieciešami būtiski resursi, īstenot idejas par plašam patēriņam paredzētiem produktiem un pakalpojumiem mūsdienās ir kļuvis salīdzinoši vienkārši. Pateicoties tehnoloģijām, šobrīd iespējams gan sasniegt klientus ikvienā pasaules daļā, gan iegūt veiksmīgam biznesam nepieciešamās zināšanas internetā.

Eksperts izceļ, ka mūsdienās pieejamāks kļuvis arī finansējums. Lai tam piekļūtu, jāspēj tikai pierādīt, ka jūsu biznesa ideja ir pārbaudīta un cilvēkiem šķiet interesanta.

Arī prasmju trūkumam nevajadzētu būt par pamatu savas biznesa idejas nerealizēšanai. Eksperts mudina izpētīt automatizētos rīkus, kas pat šķietami neizpildāmus uzdevumus padara vienkāršus. “Ja senāk mājaslapas izveidei vajadzēja komandu, vairākus mēnešus laika un daudzus tūkstošus eiro, tad šobrīd tīmekļa vietni vai e-veikalu var izveidot, ieguldot vien dažus simtus eiro un pāris nedēļas,” stāsta K. eksperts, kā vienu no platformām šī uzdevuma veikšanai izceļot Launchaco.

IT komanda, kas var izveidot lielisku mājaslapu, kā arī radošā aģentūra un klientu atbalsta komanda var noderēt, taču tās nav obligātas, lai sāktu savu biznesu un gūtu ienākumus,” uzsver eksperts. Lai pavisam kliedētu šaubas par to, cik ātri iespējams radīt efektīvu mājaslapu, eksperts aicina noskatīties izaugsmes mārketinga eksperta Ansi Rantanena uzstāšanos “Nordic Business Forum".

Rīki biznesa uzsākšanai

Pieejamākas kļuvušas arī iespējas reklamēt un popularizēt sevi, atgādina eksperts. Efektīvam mārketingam vairs nav nepieciešams doties uz ārzemēm vai veidot dārgas reklāmas, jo sasniegt klientus iespējams sociālajos tīklos. Pat ja trūkst zināšanu par radošo reklāmas materiālu veidošanu, ar tādiem rīkiem kā Canva iespējams ļoti īsā laikā radīt vizuāli baudāmus materiālus par jūsu produktu vai pakalpojumu

Arī programmēšanas nozare piedzīvo pārmaiņas, uzsver eksperts. Vadošais tehnoloģiju analītikas un konsultāciju uzņēmums “Gartner" prognozē, ka jau 2024. gadā aptuveni 65% no visām interneta vietnēm un lietotnēm būs radītas bez programmēšanas. Tas kļūst iespējams, jo tādas vietnes kā WebFlow, Bubble, Noogata vai Launchaco ļauj bez zināšanām par kodu izmantot programmēšanas pamatprincipu “ja notiek šis, tad notiek tas”, lai ikviens gluži kā no Lego klucīšiem varētu radīt risinājumus savam biznesam.

“Ja ticat mītiem, tad biznesa sākšanai vajag vairāk nekā gadu un vismaz 50 000 eiro. Taču ar minēto rīku palīdzību pietiek ar vienu mēnesi laika un mazāk nekā 1000 eiro, lai palaistu savu biznesu,” uzsver eksperts.

Topošajiem uzņēmējiem K. Karolis iesaka ieplānot laiku sava biznesa sākšanai – rīt, parīt vai aizparīt, taču tam jābūt jūsu dienaskārtībā. Kad vīzija ir radīta, atliek vien maziem solīšiem to sākt realizēt.