Koučings – ikviena uzņēmuma pievienotā vērtība!

Ričards Ķirpis, sertificēts koučs
kouchings.jpg

Sabiedrībā joprojām valda diezgan daudz stereotipu un maldinošas informācijas par to, kas ir koučings. Tāpēc īsumā pastāstīšu dažas patiesības par to, ko tad īsti šis termins nozīmē, kā koučingu pielietot uzņēmumā un kādus ieguvumus tas sniedz, vairāk uzsverot koučinga nozīmi mazos un vidējos uzņēmumos, jo lielajos uzņēmumos vairāk vai mazāk šo pieeju izmanto, daļā – pat sistēmiski. 

Ja skatāmies filozofiski, koučings – tā ir vērtība. Tā ir divu cilvēku saruna, pēc kuras rodas labas lietas un risinājumi. Definējot konkrētāk, koučings ir:

  1. „no tagadnes uz nākotni” pieeja,
  2. fokusēšanās uz risinājumu, nevis problēmu,
  3. iespēja attīstīt un stiprināt cilvēka stiprās puses,
  4. iespēja atklāt cilvēka potenciālu.

Caur jautājumiem, ko uzdod koučs, cilvēks tiek virzīts uz domāšanu, viņš pats meklē risinājumus vai rod atbildes. Tas ir pats vērtīgākais, jo netiek doti padomi, un cilvēks netiek kritizēts. 

Kā pielietot koučingu uzņēmumā?

Koučings tiek iedalīts trīs virzienos.

  1. Vadītāju koučings – koučs strādā ar vadītājiem;
  2. Koučings kā vadības stils – vadītājs izmanto koučinga pieejas, metodes un tehnikas darbā ar saviem darbiniekiem;
  3. Koučings kā organizācijas kultūra – uzņēmums sistēmiski izmanto kouča pakalpojumus, un koučinga pieeja tiek īstenota visos līmeņos.

Ko uzņēmums iegūst?

Koučinga ieguldījums uzņēmuma efektivitātē un attīstībā ir ļoti vērtīgs. Darbinieks jūt, ka viņu ciena, ka viņa viedoklis ir svarīgs. Viņš piedalās lēmumu pieņemšanā, saņem izaugsmes un attīstības iespējas, kā rezultātā jūtas nevis tā, ka viņam JĀDARA, bet ka viņš GRIB DARĪT. 

Vadītājs, kurš izmanto koučingu kā vadības stilu vai ievieš to kā organizācijas kultūru, piesaistot kouču:

  1. panāk, ka viņš darbojas “kā partneris”, kurš izpēta darbinieku mērķus un vērtības, kā arī palīdz viņiem paplašināt pieejamo iespēju loku,
  2. palīdz noteikt darbinieka stiprās un vājās puses, un šīs īpašības saistīt ar paša personiskajiem un karjeras centieniem,
  3. stimulē darbinieku noteikt ilgtermiņa attīstības mērķus un palīdz saprast to sasniegšanas ceļus,
  4. prasmīgi deleģē pilnvaras, dodot darbiniekam nevis elementārus izpildes tipa uzdevumus, bet viņu profesionāli bagātinošus, sarežģītus uzdevumus.

Dažas atziņas no darbiniekiem pēc koučinga sarunām

  • „Tu liec man domāt. Tas nav viegli, bet ir ļoti vērtīgi, jo atrodu atbildes, risinājumus pati.”
  • „Katrs tavs jautājums ir kā uzdevums. Tu nesaki priekšā. Tajā pašā laikā es atrodu risinājumus, saredzu, kur kļūdos un kāpēc. Man ir skaidras darbības, ko veikšu pēc sarunas.”
  • „Tā ir iespēja apstāties, izvērtēt. Vērtīgākais, ka tevi nevis māca un dod padomus, bet virza caur jautājumiem uz risinājumiem, kas ir manis paša rasti. Ir tik vērtīgi papildus saņemt atgriezenisko saiti, ko koučs sarunā sajūt un sadzird!”

Jebkurā biznesā, lai tas būtu veiksmīgs, peļņu nesošs un attīstītos,  ir svarīgi cilvēki – viņu lojalitāte, ieguldījums, apmierinātība un motivācija. Koučings uzņēmumā – tā ir liela iespēja panākt to daudz efektīvāk un ātrāk. 

Vēl dažas svarīgas koučinga vērtības

  • „NĒ” padomiem! Visas atbildes ir pašā cilvēkā;
  • Orientēšanās uz lēmumiem un aktīvu darbību;
  • KATRAM cilvēkam piemīt liels potenciāls;
  • Iespēja precīzi nodefinēt mērķus un ļaut izstāstīt savu stāstu;
  • Alternatīvu jeb risinājumu "prāta vētra";
  • Darbības plāns, kas nosaka soļus un sekas.