"RB Rail" konkursā par mobilo pakalpojumu nodrošināšanu Latvijā uzvarējis LMT

Rīga, 11.janv., LETA. Baltijas valstu kopuzņēmuma AS "RB Rail", kas izveidots dzelzceļa projekta "Rail Baltica" īstenošanai, konkursā par mobilo pakalpojumu nodrošināšanu Latvijā uzvarējis SIA "Latvijas mobilais telefons" (LMT), aģentūru LETA informēja "RB Rail" pārstāvji.

Vienlaikus mobilā operatora "Tele2" pārstāvji aģentūrai LETA pauda, ka "RB Rail" mobilo sakaru pakalpojumu publiskajā iepirkumā bija sarežģīta punktu sistēma, kas mākslīgi samazināja vai palielināja kādas sadaļas vērtību, vai ļāva pretendentiem matemātiski manipulēt ar piedāvājuma cipariem, neļauj noskaidrot saimnieciski izdevīgāko piedāvājumu.

Tāpat "Tele2" pārstāvji norāda, ka par uzvarētāju izvēlēts mobilo sakaru operators, kura piedāvājums ir vismaz 3,5 reizes dārgāks, nekā cita pretendenta iesniegtais piedāvājums.

Savukārt "RB Rail" pārstāvji norādīja, ka ir noslēgusies iepirkuma "Mobilo pakalpojumu nodrošināšana Latvijā, Lietuvā un Igaunijā" procedūras pirmā daļa "Mobilo pakalpojumu nodrošināšana Latvijā", savukārt iepirkuma daļās, kas attiecas uz mobilo pakalpojumu nodrošināšanu Lietuvā un Igaunijā, iepirkumu komisija vēl turpina piedāvājumu vērtēšanu. Latvijā līguma slēgšanas tiesības ir piešķirtas LMT, kura piedāvājums tika atzīts par saimnieciski izdevīgāko, vērtējot finanšu piedāvājumu un tehnisko piedāvājumu proporcijā 50:50.

Tāpat "RB Rail" pārstāvji aģentūrai LETA sacīja, ka iepirkuma nolikums tika sagatavots, izmantojot Satiksmes ministrijas izstrādātās vadlīnijas, kuras attiecīgās nozares iepirkumos rekomendē izmantot Iepirkumu uzraudzības birojs (IUB). 

Pēc uzņēmumā minētā, tehniskajā piedāvājumā tika izmantoti tikai šajās vadlīnijās noteiktie kritēriji un no "RB Rail" puses papildu kritēriji netika izvirzīti.

"RB Rail" pārstāvji arī pauda, ka pirms iepirkuma izsludināšanas tika veikta gan tirgus izpēte, gan apspriede ar piegādātājiem, nodrošinot piegādātājiem iespēju komentēt iepirkuma nolikuma projektu. Apspriedē piedalījās divi lielākie mobilo sakaru pakalpojumu sniedzēji Latvijā. 

Vadoties pēc attiecīgajā apspriedē saņemtajiem komentāriem par iespējamu sadārdzinājuma risku pie proporcijas 70:30 - pakalpojuma kvalitāte pret cenas piedāvājumu, ko sākotnēji bija plānots piemērot iepirkumā, iepirkuma komisija izlēma izmantot proporciju 50:50, minēja "RB Rail" pārstāvji, piebilstot, ka vēl zemākas proporcijas piemērošana pakalpojuma kvalitātes kritērijiem nesasniegtu iepirkuma mērķi saņemt kvalitatīvu pakalpojumu par iespējami zemāko cenu.

Lai gan tikai cenas izmantošana publisko iepirkumu likumā ir atļauta konkrētos izņēmuma gadījumos, tā nav uzskatāma par labu praksi iepirkumos, pauž uzņēmumā.

Vienlaikus "RB Rail" pārstāvji uzsver, ka iepirkuma procedūras laikā tika saņemta sūdzība par vērtēšanas kritērijiem nolikumā, taču IUB visas prasības atzina par pamatotām.

Jau vēstīts, ka "Tele2" apgrozījums 2022.gadā bija 165,803 miljoni eiro, kas ir par 8,9% vairāk nekā gadu iepriekš, savukārt uzņēmuma peļņa pieauga par 3,9% - līdz 33,106 miljoniem eiro. Kompānija reģistrēta 1995.gada novembrī, un tās pamatkapitāls ir 3,486 miljoni eiro. "Tele2" vienīgais īpašnieks ir Zviedrijas "Tele2 Sverige".

Savukārt LMT apgrozījums 2022.gadā bija 165,368 miljoni eiro, kas ir par 3,5% vairāk nekā gadu iepriekš, bet kompānijas peļņa samazinājās par 6,8% un bija 28,9 miljoni eiro. LMT kapitālā 49% pieder Zviedrijas "Telia Company" un tās meitaskompānijai "Sonera Holding", pa 23% akciju pieder SIA "Tet" un Latvijas Valsts radio un televīzijas centram, bet 5% - SIA "Publisko aktīvu pārvaldītājs "Possessor"".

Kompānija "RB Rail" reģistrēta 2014.gadā, un tās pamatkapitāls ir 1 950 015 eiro, liecina "Firmas.lv" informācija.

"Rail Baltica" projekts paredz izveidot Eiropas standarta sliežu platuma dzelzceļa līniju no Tallinas līdz Lietuvas un Polijas robežai, lai tālāk ar dzelzceļu Baltijas valstis būtu iespējams savienot ar citām Eiropas valstīm. Baltijas valstīs plānots izbūvēt jaunu, 870 kilometru garu Eiropas sliežu platuma (1435 milimetru) dzelzceļa līniju ar vilcienu maksimālo ātrumu 240 kilometri stundā.

Sākotnēji bija paredzēts, ka "Rail Baltica" izmaksas sasniegs 5,8 miljardus eiro, bet iesaistītās puses vairākkārt paudušas, ka tās ir būtiski pieaugušas. Daļa izmaksu tiks segtas no Eiropas Savienības līdzekļiem. Dzelzceļa līniju "Rail Baltica" plānots atklāt secīgi pa posmiem laikā no 2028.gada līdz 2030.gadam.