"Baltijas ekspresis": KP lēmums parāda, ka LDz infrastruktūra nav atvērta

Rīga, 3.febr., LETA. Konkurences padomes (KP) lēmums par soda piešķiršanu AS "Latvijas dzelzceļš" (LDz) meitas sabiedrībai "LDz Cargo" parāda, ka LDz nav atvērta, un privātie dzelzceļa pārvadātāji nevar attīstīt un piedāvāt pakalpojumus un jaunus produktus klientiem, aģentūrai LETA savu viedokli pauda dzelzceļa kravu pārvadātāja AS "Baltijas ekspresis" pārstāvji.

Kompānijas pārstāvji norādīja, ka saistībā ar to tādi uzņēmumi kā "Baltijas ekspresis" bijuši pilnībā atkarīgi no "LDz Cargo" un LDz darbībām.

"Šis ir bezprecedenta gadījums Latvijas valsts vēsturē, kam būtu jākalpo par pamatu nopietnām pārmaiņām dzelzceļa nozarē. Izvērsta informācija par šiem problēmjautājumiem ir Eiropas Savienības Komisijas ģenerāldirektorāta konkurences jautājumos rīcībā, un tiek sagaidīta pamatīga korekcija "LDz Cargo" un LDz darbībā, ko iepriekš Latvijā "Baltijas ekspresis" nebija pa spēkam panākt, tajā skaitā iepriekš vēršoties arī Satiksmes ministriju (SM), kas ir vadošā valsts pārvaldes iestāde transporta nozarē un ir LDz akciju turētājs," pauda uzņēmuma pārstāvji.

"Baltijas ekspresis" valdes priekšsēdētājs Māris Bremze, kurš, kā liecina aģentūras LETA arhīvs, bijis "LDz Cargo" valdes priekšsēdētājs no 2015. līdz 2016.gadam, atzīmēja, ka, viņaprāt, KP lēmuma būtu jāseko atbilstošai rīcībai no SM un LDz koncerna vadības puses, kuras rezultātā jānovērš konstatētie pārkāpumi.

"Ir ļoti sarežģīti vai pat neiespējami attīstīt privātu dzelzceļa pārvadājumu uzņēmumu, ja nozarē nav visiem tirgus dalībniekiem vienādi spēles noteikumi un nākas nepārtraukti pārvarēt diskriminējošu attieksmi no vēsturiskā dzelzceļa monopola puses. KP lēmums liek aizdomāties par to cik liela jēga ir saglabāt nākotnē dzelzceļa infrastruktūras pārvaldīšanu un kravas pārvadājumus zem viena koncerna jumta," skaidroja "Baltijas ekspresis" pārstāvis.

"Baltijas ekspresis" uzņēmuma ieskatā, konkurencei ir jābūt par pamatu jebkuras nozares attīstībā un arī dzelzceļa nozarē LDz kā publiskās lietošanas infrastruktūras pārvaldītājam būtu jānodrošina visiem tirgus dalībniekiem vienādus nosacījumus pārvadājumu organizēšanai no valsts robežas līdz kravas saņēmēja privātajai infrastruktūrai, to skaitā jāatbalsta un jāveicina privāto kravu pārvadātāju iespējas organizēt pārvadājumus arī pierobežas dzelzceļa iecirkņos.

"Baltijas ekspresis" 2017.gadā KP nodeva iesniegumu par "LDz Cargo" rīcību, kas aizsāka lietas izskatīšanu.

Dzelzceļa kravu pārvadātāja "Baltijas ekspresis" apgrozījums 2019.gadā bija 38,647 miljoni eiro, kas ir par 11,4% mazāk nekā gadu iepriekš, bet peļņa samazinājusies 2,4 reizes līdz 174 054 eiro, liecina "Firmas.lv" informācija. Finanšu dati par 2020.gadu vēl nav publiskoti.

Uzņēmums reģistrēts 1998.gadā un tā pamatkapitāls ir 4,154 miljoni eiro.

Jau ziņots, ka KP konstatējusi, ka "LDz Cargo" ļaunprātīgi izmantojusi dominējošo stāvokli dzelzceļa kravu pārvadājumu tirgū un piemērojusi LDz 5,7 miljonu eiro sodu, aģentūrai LETA apstiprināja uzņēmumā.

Vērtējot "LDz Cargo" darbības atbilstību Konkurences likumam, KP konstatējusi, ka Latvijā dzelzceļu kravu pārvadājumu tirgū darbojas četri kravu pārvadātāji, taču "LDz Cargo" ļaunprātīgi izmanto dominējošo stāvokli dzelzceļa kravu pārvadājumu tirgū, ar dažādām darbībām no 2007.gada apgrūtinot konkurentu darbību dzelzceļa kravu pārvadājumos Latvijā.

KP arī secinājusi, ka komersants nepamatoti noteicis maksu par privātpersonām piederošo vagonu dīkstāvi uz koplietošanas ceļiem.

LDz KP pārmetumiem nepiekrīt un uzskata tos par nepamatotiem. Uzņēmums plāno iesniegt Administratīvajai apgabaltiesai pieteikumu par KP lēmuma atcelšanu.

"LDz Cargo" apgrozījums 2019.gadā kopumā bija 253,074 miljoni eiro, kas ir par 8,1% mazāk nekā gadu iepriekš, savukārt kompānijas peļņa pieauga par 42,3% - līdz 2,785 miljoniem eiro. Dati par 2020.gadu vēl nav publiskoti.

"LDz Cargo" ietilpst "Latvijas dzelzceļa" koncernā.