Liepājā piegādāts pirmais zemās grīdas tramvajs

Rīga, 16.nov., LETA. Liepājā piegādāts pirmais zemās grīdas tramvajs, aģentūrai LETA apstiprināja SIA "Liepājas tramvajs" valdes loceklis Aigars Puks.

Horvātijas rūpnīcā "Končar - Electric Vehicles Inc." Zagrebā ražotais tramvajs ar prāmi no Travemindes ir pienācis Liepājas ostā un šonakt tas tiks nolaists uz sliedēm, lai nogādātu tramvaju depo, stāstīja Puks. Viņš uzsvēra, ka tas nebūs testa brauciens, jo vispirms būs jāapmāca tramvaju vadītāji un tehniskie darbinieki, lai jaunais tramvajs varētu pilnvērtīgi kursēt.

"Ņemot vērā Covid-19 pandēmiju, pašlaik ir grūti prognozēt, kad rūpnīcas pārstāvji varēs ierasties Liepājā, lai mūsu darbiniekiem iemācītu prasmes, kas nepieciešamas darbam ar jauno tramvaju," atzina SIA "Liepājas tramvajs" valdes loceklis.

Viņš informēja, ka tramvaja līniju, pieturvietu un depo pielāgošana, atbilstoši jaunā tramvaja tehniskajiem nosacījumiem, ir tuvu noslēgumam.

Esošais tramvaju depo ir būvēts pirms 120 gadiem un nav piemērots zemās grīdas tramvaju apkalpošanai. Lai uzstādītu tramvaju vagonu pacēlājus jauno zemās grīdas tramvaju apkalpošanai, ir nepieciešams izbūvēt grīdu ar attiecīgiem parametriem un nestspēju. Jaunie tramvaju vagoni ir divreiz smagāki par patlaban ekspluatācijā esošajiem augsto grīdu tramvajiem, līdz ar to, lai nodrošinātu atbilstošu nestspēju, ir jāmaina arī depo esošie sliežu ceļi un to atbalsti.

Puks informēja, ka patlaban ir grafiks par sešu tramvaju piegādi, savukārt noslēgtie līgumi paredz, ka 12 jauni tramvaji Liepājā tiks piegādāti līdz 2022.gada sākumam. Savukārt par vēl divu tramvaju iegādi tiek gatavota dokumentācija.

Liepājas pilsētas domes priekšsēdētāja vietnieks Gunārs Ansiņš (Liepājas partija) atzina, ka no viņa līdzšinējās pieredzes jauno tramvaju iegādes projekts ir bijis viens no komplicētākajiem un laika ziņā ietilpīgākajiem projektiem, kas nebūtu bijis iespējams bez Satiksmes ministrijas aktīvas līdzdalības un iesaistes.

Par nepieciešamību mainīt savu laiku nokalpojušos vagonus runāts jau pirms vairāk nekā desmit gadiem, taču ceļš līdz rezultātam ir bijis jāmēro pa vairākiem posmiem - jāmaina esošo sliežu ceļš, jāizlīdzina atsevišķi līnijas posmi, tika arī pagarināta tramvaja līnija uz Ezerkrastu.

"Un beidzot mēs esam nonākuši tajā attīstības punktā, kad nepieciešamā infrastruktūra ir tiktāl sagatavota, lai palaistu pirmo zemās grīdas tramvaju liepājnieku ērtībām. Šis ir pirmais šāds vagons, kas atceļojis uz Liepāju, bet kopskaitā mēs sagaidām 14 šādus tramvajus," sacīja Ansiņš.

Patlaban pa Liepājas ielām kursē 16 tramvaji, kas ražoti pagājušā gadsimta 70.-80.gados.

Kā liecina Firmas.lv informācija, "Liepājas tramvajs" apgrozījums pērn bija 1 749 717 eiro un uzņēmums strādāja ar 578 680 eiro zaudējumiem.

Kā vēstīts, divu gadu laikā uzņēmums no Horvātijas "Končar - Electric Vehicles Inc." piegādās Liepājai sešus 10 692 528 eiro vērtus tramvaju vagonus.

Līguma kopējā summa bez pievienotās vērtības nodokļa (PVN) ir 8 836 800 eiro, viena vagona cena ir 1 472 800 eiro bez PVN. Visa summa, ieskaitot PVN, sasniedz 10 692 528 eiro. Līguma summā ietilpst visas izmaksas, kas saistītas ar tramvaju vagonu piegādi, kā arī apkalpošanu un remontu garantijas termiņa laikā.

Pašvaldība ir noslēgusi arī otru līgumu par vēl sešu tramvaju piegādi.

Šoruden Liepājas pašvaldībai no Kohēzijas fonda tika piešķirti papildu 12,83 miljoni eiro, kas paredzēti vēl 1,55 kilometrus tramvaju līniju pārbūvei un divu jaunu tramvaju iegādei.